26-04-2005 05:11
-------------
Pani Wanda Janyszkowiak
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.
Zespól Prawa Rodzinnego i Ochrony Praw Osób Niepełnosprawnych
Z upoważnienia Rzecznika Praw Obywatelskich uprzejmie dziękuję za przekazanie listu otwartego w sprawie dzieci z ADHD. Niewątpliwie problem jest ważny, a jego rozwiązaniu może pomóc rzetelna edukacja nauczycieli i rodziców w zakresie postępowania z dzieckiem z ADHD. Z drugiej strony pragnę zauważyć, iż w ostatnim czasie Minister Edukacji Narodowej i Sportu wprowadził wiele przepisów mających na celu ochronę praw dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Artykuł 22 ust. 2 pkt 4c ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U z 2004 r. Ne 256, poz. 2572 ze zm.) zawiera upoważnienie ustawowe, z którego wynika konieczność „dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia". W konsekwencji, w rozporządzeniu MENiS z dnia 4 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 199, poz. 2046) znalazło się szereg unormowań, które z jednej strony określiły wiele uprawnień uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (odmienne zasady oceniania, dostosowane wymagania do możliwości i inne zasady zdawania egzaminów), z drugiej obowiązek nauczyciela odpowiedniego traktowania takich uczniów. Rodzice dzieci z ADHD powinni zatem być szeroko informowani o możliwości przeprowadzania badań w poradniach psychologiczno pedagogicznych, które są uprawnione do wvdawania opinii o potrzebie kształcenia specjalnego. Opinie te muszą zawierać zalecenia dla nauczycieli, jak należy pracować z konkretnym dzieckiem. Jest to również; wskazówka dla rodziców jak współpracować z nauczycielami i czego od nich wymagać.
Proponuje, aby poinformowała Pani rodziców dzieci z ADHD, iż w każdym przypadku, gdy zostaną naruszone prawa ich dzieci zwracali się przede wszystkim do organów właściwych do rozstrzygnięcia sprawy - dyrektorów szkół, kuratorów oświaty, organów prowadzących szkołę itd. — w zależności od rodzaju sprawy. Rzecznik Praw Obywatelskich, zgodnie z art. I ust 3 ustawy o R.P.O. z dnia 15 lipca 1987 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 14, poz. 147), w sprawach o ochronę wolności i praw człowieka i obywatela bada, czy wskutek działania lub zaniechania organów organizacji i instytucji, obowiązanych do przestrzegania i realizacji tych wolności i praw. nie nastąpiło- naruszenie prawa, a także zasad współżycia i sprawiedliwości społecznej. Oznacza to, iż Rzecznik na ogół wkracza i bada sprawy wówczas, gdy instytucje, które miały gwarantować wolności i prawa, działają niewłaściwie.
Jeżeli zatem w opisanych konkretnych sprawach interwencja Rzecznika byłaby zasadna proszę o przekazanie Zainteresowanym, iz mogą do niego wystąpić. Proszę o poinformowanie Zainteresowanych- iż wniosek winien być udokumentowany (w miarę możliwości należy załączyć kopie dokumentów dotyczących sprawy).
Rozumiem, iż skala zjawiska powoduje, że potrzebne są również rozwiązania systemowe. W pierwszym rzędzie konieczne wydaje się podwyższenie stanu wiedzy na temat ADHD w społeczeństwie, a zwłaszcza w środowisku nauczycieli i wychowawców różnego typu placówek dla dzieci i młodzieży. Jednocześnie konieczne jest systemowe wspieranie dziecka z syndromem ADHD i jego rodziny. Uprzejmie w związku z tym informuję, że organizacje obywatelskie zebrane wokół Rzecznika Praw Obywatelskich opracowały założenia rządowego programu zatytułowanego: „Wczesna, wielospecjalistyczna, skoordynowana i ciągła, pomoc dziecku zagrożonemu niepełnosprawnością lub niepełnosprawnemu i jego rodzinie". Ten pilotażowy (na razie) program, mimo wielu trudności jest już wdrażany Szczegółowe informacje na jego lemat można znaleźć na stronie internetowej MENiS.
Podpisane przez: Dyrektora Zespołu dr Grażynę, Rożanek Piwowar.
Sama ADHD, synowie ZA z cechami ADHD, a mąż podejrzany o ADD

tel. 799223703