Forum     Forum - powrót na pocztek forum Portal - powrót na ADHD.org.pl Office Bogdan Mizerski

Warunki na Egzaminie gimnazjalnym

Moderator: Moderatorzy

Halina

Awatar użytkownika

Licencjonowana ADHD-owa Czarownica

Posty: 5819


Rejestracja:
08-03-2005 22:32

Lokalizacja: Górny Śląsk

Dzieci: Piotrek 24 CZR z cechami ADHD i Krzyś 15 gimnazjalista ZA z cechami ADHD

Ja: ADHD zdiagnozowane przez lekarzy moich dzieci

Post 13-05-2005 18:11

Warunki na Egzaminie gimnazjalnym

Pewnie niektórzy Wasi ADHDowcy zdawali już egzamin gimnazjalny, mojego czeka to w przyszłym roku a ja już się boję tego egzaminu, Piotrek ma ogromne problemy z czytaniem ze zrozumieniem, nie potrafi się skoncentrować na tekscie, który go nie interesuje, a na egzaminie nie spodziewam się tekstów zajmujących, robimy różne zestawy egzaminacyjne i jeszcze nie spotkałam tam tekstu, który byłby naprawdę ciekawy dla 15, 16 latka, no może dla niektórych dziewczyn, ponieważ ma wadę wzroku, prawdopodobnie bedzie miał zwiększoną czcionkę, a to niestety nie pozwala na traktowanie go jak dyslektyka, czyli jego teksty, w których roi się od błędów, będą oceniane za błędy ortograficzne, w stresie pisze jak kura pazurem i bardzo często nie można go odczytać, a prawdopodobnie nie będzie mógł pisać na komputerze, będzie napewno miał przedłużony czas trwania testu, ale jak dostanie kilkanaście kartek, to po chwili zniechęci się i, i tak niewiele napisze, bo przerazi się samą ilością. Napiszcie jak wyglądały egzaminy waszych ADHDowców i jakie mieli przywileje, bo do połowy września będę musiała złożyć w szkole podanie o uznanie pewnych przywilejów, i nie wiem co zasugerować poradni, o jakie zalecenia egzaminacyjne mogę prosić?
Sama ADHD, synowie ZA z cechami ADHD, a mąż podejrzany o ADD
Obrazek
Obrazek
tel. 799223703

tomek

Dama/Kawaler Brylantowego Orderu ADHD

Posty: 830


Rejestracja:
20-02-2005 23:21

Lokalizacja: Warszawa

Post 13-05-2005 23:06

W ramach orzeczenia o dysleksji, które obejmowało zarówno dysortograifę i dyzgrafię, mialem przedłużony czas trwania egzaminu o godzinę i egzaminator przeczytał na głos wszystkie pytania (element procedury dla tych z problemami w czytaniu).

Jedyną metodą, jaką widzę, jest ćwiczenie testów, jest ich dużo na rynku.
Wypraktykowanie umiejętności rozwiązywania testów daje od razu dużą przewagę (człowiek ma pojęcie co go czeka i jakie typy pytań mogą się pojawić).
Skupienie na tekście nieinteresującym może być trudne, ale trzeba to potraktować w stylu, nie ma innej rady - muszę. Niech sobie przestanie wmawiać, że tekst go nie interesuje i że sobie nie da rady, to podstawa. Potem już tylko żmudne ćwiczenia.
W teście humanistycznym, pytania odnoszą się do danego tekstu. Znaczy to, że na pytania od x do y należy odpowiedzieć na podstawie danego tekstu źródłowego. Można próbować skanować tekst (nie czytać) w poszukiwaniu informacji pod kontem konkretnych pytań. Gorzej jak pytanie odnosi się do ogółu tekstu.

Na początku nie musi się mieścić w czasie, ma jeszcze czas na wytrenowanie tempa.Na początek wazne jest, by odpowiedział na zamknięte pytania i napisał rozprawkę (albo choć plan). Potem można próbować kolejnymi przymiarkamii skracać czas walki z testem, aż w końcu można będzie robić z minutnikiem odliczającym czas do końca.

Z wypracowaniem poradziłem sobie korzystając z dodatkowej godziny. Mogłem spokojnie napisac brudnopis i przepisać na czysto, nie spiesząc się, czytelnym chatakterem pisma.
Niestety na maturze nie mam dodatkowego czasu i jestem w stanie tylko poprawiać to co już napisałem (dostawianie kresek, domykanie "o" itp.).
Polska to kraj odwrotny (...) jesteśmy gdzieś między antylopami a słoniami)

Ignacy Baumberg, koordynator medyczny psp.

etam

Awatar użytkownika

Linuxiarz młodszy

Posty: 811


Rejestracja:
10-03-2005 20:37

Lokalizacja: W-wa

Post 13-05-2005 23:48

Ja właśnie niedawno pisałem ten egzamin. Niestety znaleźć interesujący arkusz jest bardzo trudno, (w moim przypadku, to chyba prawie niemożliwe :lol: ) więc trzeba się do tego przyzwyczaić. (wiem że za te słowa mnie zabijesz)
Poza tym trzeba Piotrka nauczyć tego, żeby nawet jakby miał nic nie napisać, to żeby przeczytał pytania. Moja koleżanka z klasy, w ogólnopolskim próbnym matematyczno-przyrodniczym, jak zobaczyła rysunek do zadania z obwodu elektrycznego, to odrazu pomyślała "Eee, nie umiem." i je ominęła. Po egzaminie dowiedziała się jaka była treść zadania i stwierdziła, że to było na tyle proste, że by to zrobiła.
Z mojej obserwacji zauważyłem, że ADHDowcowi jest łatwiej się skupić na zadaniu, jeżeli jest pod wpływem adrenaliny. Dlatego udało mi się, na egzaminach odbywających się w szkole, wszystko napisać w czasie.
Myślę, że jeżeli Piotrek ma ogromne problemy z czytaniem ze zrozumieniem, to uda się załatwić zaświadczenie o dysleksji. U mnie się dało. (poza tym jakiś czas przed egzaminem dowiedziałem się, że mam też dysgrafię i w tedy Obrazek)
Obrazek
Obrazek

Agatka

Awatar użytkownika

Profesorowa

Posty: 1001


Rejestracja:
10-03-2005 21:16

Lokalizacja: Kraków

Post 14-05-2005 09:49

Halina, wiem, ze znasz swojego syna, ale blagam cie, nie patrz na wszystko tak katastroficznie. Oczywiscie, ze powinien miec odczytany tekst i wiecej czasu na pisanie spraedzianu. Jesli pisze nieczytelnie - moze miec sekretarza zapisujacego odpowiedzi. Ale Halinko, naprawde nie odbieraj mu prawa do samodzielnosci. jak on sie bedzie czul, gdy sie dowie, ze i wieksza czcionka i dluzszy czas i sekretarz. Ja bym sie zalamala :? Bo bym myslala, ze jestem juz do niczego....
Chlopcy! Piszcie, bo ja sie tez ucze 8) !
jestem psychologiem:) i lubię to forum
Agata Orzeł-Żukowska
psycholog dziecięcy i terapeuta rodzinny
terapeuta biofeedback

Żona Dreptaka

Wsparcie

Posty: 6424


Rejestracja:
14-03-2005 21:39

Post 15-05-2005 13:18

Jeszcze jedno.
Na egzaminie jest arkusz z pytaniami i karta odpowiedzi do pytań zamkniętych. To taka tabelka, w której trzeba zamalowywać odpowiednie kratki. Odpowiedzi na pytania zamnknięte muszą być na tej karcie.

Ci, którzy piszą w trybie "dys..." mogą tej karty nie wypełnić. Zaznaczają tylko właściwą odpowiedź (a, b, c, d) na arkuszu z pytaniami. Na kartę odpowiedzi przenosi to potem nauczyciel.
Piszący w trybie "normalnym" muszą samodzielnie wypełnić kartę odpowiedzi.

Jak się łatwo domyślić, samo wyszukiwanie w tabelce właściwej kratki do zamalowania, ma wprawdzie niewiele wspólnego z wiedzą, ale za to jest bardzo błędogenne.
Dla ADHDowca ten akurat element trybu "dys..." jest bardzo ważny.

małgosia

Awatar użytkownika

Wsparcie

Posty: 687


Rejestracja:
27-05-2005 16:12

Post 27-05-2005 17:04

Wszystko o egzaminie gimnazjalnym. I archiwum arkuszy egzaminacyjnych, kryteria oceniania, post "Dla rodziców dzieci szkolnych i nauczycieli":

http://www.dzidziak.info/modules.php?na ... 8&start=15

Do każdego arkusza egzaminacyjnego są tzw. kryteria oceniania. Dobrze je sobie przejrzeć, bo zobaczyć w jaki sposób komisja ocenia później prace gimnazjalistów.

sprawdziany po klasie VI, egzaminy po III klasie gimnazjum (testy wraz z kryteriami o0ceniania)..
http://www.oke.krakow.pl/sprawdzian/archiwum/
http://www.oke.krakow.pl/moodle/course/view.php?id=51

OKE Kraków (Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie)
http://www.oke.krakow.pl/moodle/
OKE Warszawa
http://www.oke.waw.pl/
OKE Jaworzno
http://www.oke.jaw.pl/okepl/
OKE Poznań
http://www.oke.poznan.pl/
OKE Wrocław
http://www.oke.wroc.pl/
OKE Łomża
http://www.oke.lomza.com/
OKE Gdańsk
http://www.oke.gda.pl/nowa/index.php
OKE Łódź
http://komisja.pl/
CKE Warszawa (Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie)
http://www.cke.edu.pl/

gimnazjum.pl
http://www.gimnazjum.pl/dokumenty/stand ... yjne.phtml

TESTY edukacyjne.....

http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/idd/263/

archiwum arkuszy egzaminacyjnych (sprawdzian po klasie VI wraz z kryteriami oceniania):

http://www.oke.krakow.pl/sprawdzian/archiwum/
http://www.oke.krakow.pl/moodle/mod/res ... dzian_2005

archiwum arkuszy egzaminacyjnych (egzamin gimnazjalny po III klasie gimnazjum w części humanistycznej):

http://www.oke.krakow.pl/gimnazjum/archiwum/gh/
http://www.oke.krakow.pl/gimnazjum/arch ... _nr_1.html
http://www.oke.krakow.pl/moodle/mod/res ... azjum_2005

archiwum arkuszy egzaminacyjnych (egzamin gimnazjalny po III klasie gimnazjum w części matematyczno - przyrodniczej):

http://www.oke.krakow.pl/gimnazjum/archiwum/gmp/
http://www.oke.krakow.pl/gimnazjum/arch ... _nr_1.html
http://www.oke.krakow.pl/moodle/mod/res ... azjum_2005

zrkusze próbnego egzaminu maturalnego - czerwiec 2004:
http://www.oke.krakow.pl/info/proba_mat ... kusze.html

oznaczenia do arkuszy egzaminacyjnych:
standardowa wersji A1 (oraz kryteria A1 dla dyslektyków)
A4, A5 i A6 dla uczniów niedowidzących i niewidomych
A7 – dla uczniów słabosłyszących i niesłyszących
A8 – dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim.

biuletyny do sprawdzianu po klasie VI i egzaminu po III klasie gimnazjum (wszystko o zasadach organizacji egzaminu i sprawdzianu):

http://www.oke.krakow.pl/moodle/mod/res ... php?id=564


Biuletyn Informacyjny "Egzamin gimnazjalny 2005" - trzeba ściągnąć sobie na pulpit wg instrukcji:
http://www.oke.krakow.pl/moodle/mod/res ... php?id=564

kasiap

Dama/Kawaler Brązowego Orderu ADHD

Posty: 13


Rejestracja:
18-03-2005 06:58

Post 08-06-2005 09:07

Witam serdecznie:)

Pozwolę sobie słowo dołozyć do egzaminów a raczej warunków :)
Primo po pierwsze: wada wzroku nie wyklucza dysgrafii- czyli nieczytelnego pisma, w przypadku dzieci z dysgrafią ( niski poziom graficzny pisma) dzieciatko ma prawo do zapisu w arkuszu drukowanymi literami co zwieksza czytelność pisma - przynajmniej takie jest moje zdanie jako diagnosty
Primo po drugie - nie każda wada wzroku wyklucza dysleksję
Primo po trzecie : nauczyciel wspomagający wtedy kiedy dziecko jest niepełnosprawne ruchowo

Pozdrawienia dla wszystkich Gimnazjalistów :)

AGA

Awatar użytkownika

Posty: 8


Rejestracja:
23-05-2005 09:27

Lokalizacja: Warszawa

Post 08-06-2005 16:26

Mój Paweł był w pierwszym roczniku zdającym egzaminy gimnazjalne, miał przedłużony czas egzaminów jako "dyslektyk" bo z powodu ADHD nie było możliwości. Ale w jego przypadku nie miało to znaczenia bo oba testy oddał 40 min przed końcem czasu głównego i był tak zmęczony, że nawet ich nie sprawdził. Na szczęście nieźle mu poszło i w sumie miał 79 pkt.
Także ten przedłużony czas w przypadku ADHDowców nie zawsze ma sens.
Aga

Halina

Awatar użytkownika

Licencjonowana ADHD-owa Czarownica

Posty: 5819


Rejestracja:
08-03-2005 22:32

Lokalizacja: Górny Śląsk

Dzieci: Piotrek 24 CZR z cechami ADHD i Krzyś 15 gimnazjalista ZA z cechami ADHD

Ja: ADHD zdiagnozowane przez lekarzy moich dzieci

Post 08-06-2005 20:56

Piotrek pisze znacznie wolniej niż inne dzieci, dlatego w jego przypadku przedłużony czas ma sens, bo wtedy ma świadomość, że nie musi sie śpieszyć, i jeszcze może spokojnie sprawdzić błędy.
Sama ADHD, synowie ZA z cechami ADHD, a mąż podejrzany o ADD
Obrazek
Obrazek
tel. 799223703

Wróć do Szkoła, przedszkole



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.