Forum     Forum - powrót na pocztek forum Portal - powrót na ADHD.org.pl Office Bogdan Mizerski

System kar i nagród

Moderator: Moderatorzy

truskawka

Awatar użytkownika

Dama/Kawaler Srebrnego Orderu ADHD

Posty: 72


Rejestracja:
16-03-2005 18:49

Lokalizacja: Lublin

Post 20-05-2005 11:18

System kar i nagród

Zdecydowanie łatwiej nagradzać niż karać ...
Ale z drugiej strony najbardziej odczuwalne i pomocne są niestety nagrody związane z materialną stroną . Nagroda w stylu pozwolę na coś czego zazwyczaj nie wolno wcale tak nie cieszy jak najmiejszy nawet ale KUPIONY drobiazg ...
Co do kar to nie mam już pomysłów i sił :(
Nie wiem czy to ja sobie nie radze czy Ola celowo daje mi odczuć ,że ma gdzieś moje kary ... Wysłanie do pokoju na 15 minut ,żeby sobie przemyślała to jedyne co w miarę działa. Nawet jeśli ma za karę np. posprzątać coś co zniszczyła lub zrobić coś czego nie lubi jakoś tak olewająco traktuje :(
Przestałam nagradzać i karać w sposób dalekosiężny czyli taki ,że nagroda lub kara dopiero się odbędzie, bo wiem ,że to u dzieci z ADHD nie sprawdza się nigdy.
Ale jakie kary ew. nagrody stosujecie dla swoich dzieci ?
Bo bicie nie jest rozwiązaniem i tego się wystrzegam jak ognia . Choć nieraz aż ręka świerzbi....

mtmonika

Awatar użytkownika

Wsparcie

Posty: 1381


Rejestracja:
09-03-2005 11:42

Lokalizacja: Jaworzno/Górny Śląsk

Post 20-05-2005 11:35

Ja też mam problem z wymyślaniem kar. Aktualnie u nas na topie jest istne rowerowe szaleństwo, więc zakaz jazdy na rowerze jest akurat przyjmowany jako najcięższa kara, ale wiem, ze to jest tylko czasowe. Za jakis czas przestanie i tym się przejmować.
Czasem robie mu szlaban na wyjście na dwór - czasem skutkuje czasem nie.
Jeśli nie wykona zleconej przeze mnie czynności np. umyecie czy pochowanie naczyń i pójdzie spać, bo mysli że w ten sposób mu to ujdzie na sucho, to zostawiam mu te gary na dzień dobry nastepnego dnia. Wkurza się wtedy, ale robi. Jak ostatnio nie chciał ugotowac makaronu do spaghetii (najpierw mówił, że zapomniał, a potem że nie jest służącym, żeby całej rodzinie gotować :wink: ), to po obiadku przygotowanym przez Mateusza, kazałam mu umyć wszystkie podłogi w domu. Nawet nie dyskutował, tylko zrobił.

Co do nagród, to tu jest też problem. Tak jak pisze truskawka, liczy sie tylko coś kupionego. Nie jest ważne, że pozwolę obejrzeć dobry film późno wieczór, że zaproponuję wycieczkę, dłuższy pobyt na dworze itp., bo to powinno mu się należeć w ogóle i już.
Liczy się tylko zakup lub kasa :cry:
Monika
"Rodzice to skomplikowany system operacyjny" - wg Wiktora, czerwiec 2005

anulka

Awatar użytkownika

Waleczny rodzic

Posty: 25


Rejestracja:
17-06-2005 22:37

Lokalizacja: Częstochowa

Post 23-06-2005 20:31

ja ostatnio wymysliłam zakaz wychodzenia na podwórko bo jest ciepło a Weronika najchętniej cały dzień spędziłaby na dworze ale tez na dłuższa mete nie działa .Bo ostatnio moje dziecko stwierdziło że może siedziec w domu

małgosia

Awatar użytkownika

Wsparcie

Posty: 687


Rejestracja:
27-05-2005 16:12

Post 24-06-2005 12:32

...z referatu:

"Uczeń powinien otrzymać nagrodę:
- za coś konkretnego (musi wiedzieć za co otrzymuje nagrodę)
- za dodatkowy trud, za wysiłek nie związany z wypełnianiem codziennych obowiązków.
Nagroda – wyróżnienie, którą stosuje się we właściwy sposób spełnia następujące funkcje:
+ umacnia w dziecku wiarę we własne siły i wartości
(dziecko: „ jeżeli tak postępuję i spotyka mnie za to nagroda to znaczy, że tak powinienem się zachowywać”);
+ realizuje potrzebę uznania i sukcesu umacnia w dziecku wiarę we własne siły i wartości
(dziecko: „otrzymałem nagrodę, wyróżnienie; inne dzieci nie – uznano i doceniono moje starania, jestem zadowolony i szczęśliwy, jestem wartościowy”);
· zachęca do podejmowania coraz trudniejszych zadań
(dziecko: „skoro to mi się udało to spróbuje teraz czegoś trudniejszego”);
· dostarcza dodatnich uczuć i radości oraz jest przyczyną dobrego samopoczucia
(dziecko: ”jestem zadowolony, cieszę się z nagrody, dobrej oceny; chcę się nią pochwalić, niech inni też się o niej dowiedzą );
· wzmacnia więzi uczuciowe z osobami nagradzającymi
(dziecko: lubię osobę, która mnie doceniła, nagrodziła; postaram się spełnić jej oczekiwania: popracuję trochę na zajęciach, posprzątam bo mnie poprosiła....)
+ działa dodatnio na tych, którzy są świadkami nagradzania (np. inni uczniowie)
(inne dzieci: dostał nagrodę, ja tez potrafię zrobić to, co on; ja tez potrafię się zachować jak on).
Nagradzając pochwałą nawet niewielkie postępy w nauce, zachowaniu dziecka zachęcamy je do dalszych prób. Dziecko rozsądnie nagradzane próbuje własnych sił w pracy coraz trudniejszej i coraz bardziej odpowiedzialnej. Dorasta wtedy do coraz bardziej skomplikowanych zadań i staje się odpowiedzialne za to co robi.
Powinno się nagradzać tylko to dziecko, które na to rzeczywiście zasłużyło. Nagroda wzmacnia reakcje, za które została przyznana, dlatego należy dostrzegać i rozumieć wysiłek wkładany w wykonywanie podejmowanych czynności.

We wszystkim powinien być jednak umiar. Brak nagród jest tak samo groźny jak ich nadmiar lub niewłaściwe stosowanie, np. w środowisku szkolnym za ten sam czyn jedna osoba karze dziecko a druga stwierdza, że nic takiego się nie stało, „on” czy „ona” się poprawi i już nie będzie tak postępować. Taki brak konsekwencji w postępowaniu osób opiekujących się dziećmi sprawiającymi trudności wychowawcze (nauczyciele, rodzice, personel medyczny, psycholog) bardzo szybko zauważany jest przez uczniów i wykorzystywany przez nich do manipulowania otoczeniem. Niestety w takich warunkach niemożliwym staje się racjonalne stosowanie kar i nagród a dzieci patrząc na brak porozumienia i jednomyślności miedzy dorosłymi demoralizują się. Trudno w takich okolicznościach liczyć na to, że zachowanie pacjentów-uczniów poprawi się, że uczciwie podejdą np. do kwestii własnej promocji do następnej klasy.

By nie nastąpiło osłabienie siły oddziaływania stosowanych przez nas nagród ( zmniejszanie się ich wartości), powinny być one różnorodne:
· nagradzanie pochwałą i uznaniem,
· nagradzanie przez sprawianie przyjemności dziecku
· darzenie zaufaniem (odebranie zaufania jest poważną karą)
· nagrody rzeczowe
· pieniądze – kieszonkowe lub do skarbonki, którymi dziecko może samodzielnie dysponować za zgodą rodziców
Dorośli ludzie bardziej wierzą w skuteczność kar niż nagród. Potrzeba karania występuje wówczas, jeśli ulegnie załamaniu system wychowawczy np. wtedy gdy wśród członków zespołu opiekującego się dziećmi brak jest jednomyślności co do postępowania w stosunku do niego. Wtedy kara tłumi chwilowo określoną reakcje, ale ich nie eliminuje.

Umiejętne stosowanie odpowiednio dobranych kar jest konieczne wszędzie tam, gdzie doszło do niepowodzeń i trudności wychowawczych. Skuteczność karania to nie doraźne powstrzymanie u dziecka negatywnej reakcji, ale trwałe wyzbycie się ich.

Karanie, tak jak nagradzanie wymaga znajomości dziecka, orientacji w jego zainteresowaniach, potrzebach, zamiłowaniach. Kara jest czynnością przykrą dla osoby karzącej i karanej. Skuteczność karania jest tym większa, im silniejsze są więzi pomiędzy karanym i karzącym. Karom powinna towarzyszyć życzliwość ukazująca możliwość poprawy, w przeciwnym razie może dojść do zachowań agresywnych, a także do negatywnego stosunku do osoby karzącej.
Stosując kary należy pamiętać, że:

· kara nie powinna być wymierzana w gniewie,
· kara powinna być sprawiedliwa,
· tylko kara sprawiedliwa w odczuciu karanego dziecka jest skuteczna i nie obniża autorytetu osoby wymierzającej ją,
· dziecko musi rozumieć za co zostało ukarane i dlaczego
· kara ma poprawić winnego ale nie może wyrządzać mu krzywdy

Współczesna pedagogika zachęca do stosowania tzw. kar pedagogicznych, które nie poniżają godności karanego i karzącego, a ich jedynym celem jest poprawa postępowania dziecka. Zaliczają się do nich:
· kara naturalna – dziecko nie posłuchało się rodzica i zrobiło sobie krzywdę, np. biegało mimo upomnień i uderzyło się, niegrzecznie odezwało się – musi przeprosić, zniszczyło komuś zabawkę – musi oddać własną. Kara naturalna ma ograniczone możliwości stosowania, jest konsekwencją winy.
· ukazywanie konsekwencji niewłaściwego zachowania, np. dziecko nie odrobiło lekcji to nie może wyjść na podwórko do kolegów się pobawić; zaniedbany obowiązek – nie ma przyjemności
· tłumaczenie i wyjaśnianie – skuteczne jeśli jest umiejętnie zastosowane, skłaniają winnego do autorefleksji, do zastanowienia się nad skutkami lekceważenia zasad życia społecznego
· odmawianie przyjemności
· wyrażanie swego smutku i zawodu, dezaprobaty dla zachowania dziecka
· milczenie rodziców
· nagany słowne, pisemne w obecności karanego i wobec grupy
· czasowe odebranie przyznanego przywileju
Dziecko ponosi wtedy naturalne konsekwencje własnych poczynań."

Bibliografia:

1.Irena Jundziłł "Nagrody i kary w wychowaniu" – Nasza Księgarnia, Warszawa 1986
2. S. Mika: „Skuteczność kar w wychowaniu” Warszawa 1989.
3. A. Faber, E. Mazlish: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły:. Poznań 1999.

Wiolka

Awatar użytkownika

Dama/Kawaler Brylantowego Orderu ADHD

Posty: 246


Rejestracja:
24-05-2005 08:54

Lokalizacja: Stargard Szczec.

Post 24-06-2005 13:56

A co w takim razie zrobić, jeśli nastolatek(już jako 10-latek) zaczyna opuszczać się w nauce? Żadne tłumaczenia nie skutkują? Przeszło różnego typu karanie? Zastosowanie pochwał poskutkowało <śmieszna jesteś, nie mogę się wychylać, bo nikt mnie nie będzie lubił, nie zaakceptują mnie - kujona, jak mam się uczyć jak za lepsze stopnie dostanę wpier......?> Jak ja mam więc tłumaczyć dzieciakowi, żeby zaczął sie uczyć? Różnych sposobów już próbowałam. Zmieniłam mu szkołę. I dalej tak jest. Może i rozumie to, że czego sie nauczy w szkole to będzie skutkowało dla niego, a nie kolegom. Ale obawa braku akceptacji jest silniejsza. Jest kilkoro w klasie, którzy dość dobrze sie uczą. Tłumaczyłam, że z nimi jest jego miejsce. Z tymi co chcą czegoś się nauczyć, zapewnić sobie jakąś przyszłość. Jednak silniejsza jest grupa, która prześciga się kto będzie miał najniższą ocenę :twisted: . Mojemu jest trudno wytłumaczyć, że wyśmiewać sie będą wtedy jak nie zda do następnej klasy, a nie za dobre oceny, za to że chce brać udział w zajęciach, konkursach, pokazać że coś sam też potrafi. To jest horror, brakuje mi już pomysłów i sił do tłumaczenia. A nauczyciel jeszcze potrafi wstawić 3 jedynki w ciągu 1 lekcji 1 osobie. Jak zareagować - karą czy pochwałą? Oto jest pytanie.

Agatka

Awatar użytkownika

Profesorowa

Posty: 1001


Rejestracja:
10-03-2005 21:16

Lokalizacja: Kraków

Post 24-06-2005 16:07

Wiolka - konsekwencja. Nie odrobil zadania, nie uczyl sie tyle, ile mial - np 20 minut bez przerwy (tu teoretyzuje, bo nie znam chlopca) itd - konskewncja w postaci : nie pójscia na pole itd. Wiem, ze sie wymadrzam, ale trzeba caly system pochwal i konsekwencji stworzyc. jak widzisz Wiolka nie jest to tylko kwestia szkoly ale kwestia checi i motywacji u towjego mlodego. Indywidualny plan , system zasad, nagród i konsekwencji buduje sie z terapeuta - psychologiem.
jestem psychologiem:) i lubię to forum
Agata Orzeł-Żukowska
psycholog dziecięcy i terapeuta rodzinny
terapeuta biofeedback

roseanne

Dama/Kawaler Brązowego Orderu ADHD

Posty: 24


Rejestracja:
02-07-2005 19:08

Post 22-07-2005 15:34

nasz system nagrod

bo z karami to roznie bywa, glownie dlatego ze wizja wychowania dzieci nam sie nie do konca pokrywa...

stworzylam z Ulka system punktowy
okreslamy odgornie ze za jakas ilosc punktow bedzie nagroda - teraz np. mala zbiera na wyjscie do kina lub wyporzyczeniu filmu , takiego jakie chce, niekoniecznie taki jaki pochwalam(sic)

i w zaleznosci od tego w jakim tempie wykonuje zalecenia przerzne, badz obowaizki, badzie tez jesli mnie np zaskoczy jakas niespodzianka mila to dostaje punkciki zapisywane skrzetnie na wielkeij tablicy w kuchni
ostatnio sama z siebie wziela sie za porzadkowanie polek w kuchnii :))

najgorsza kara jest ograniczenie dostepu do TV i kompa

swoja droga, to jak w miare malobolesnie ograniczyc ilosc tv? jakby sie dalo to by siedziala pol dnia, pogoda niestety na zewnatrz niezpyt przyjazna
mama Kuby - Aspie i Ulci - ADHD

Wróć do Wychowanie, czyli jak być rodzicem



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot]

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.