Forum     Forum - powrót na pocztek forum Portal - powrót na ADHD.org.pl Office Bogdan Mizerski

Diagnostyka Kryteria DSM-IV

Moderator: Moderatorzy

Halina

Awatar użytkownika

Licencjonowana ADHD-owa Czarownica

Posty: 5819


Rejestracja:
08-03-2005 22:32

Lokalizacja: Górny Śląsk

Dzieci: Piotrek 24 CZR z cechami ADHD i Krzyś 15 gimnazjalista ZA z cechami ADHD

Ja: ADHD zdiagnozowane przez lekarzy moich dzieci

Post 17-03-2005 12:03

Diagnostyka Kryteria DSM-IV

Kryteria DSM IV

A
(1) Sześć lub więcej z podanych poniżej objawów zaburzeń koncentracji uwagi musi utrzymywać się przez przynajmniej 6 miesięcy w stopniu utrudniającym adaptację (funkcjonowanie) dziecka bądź w stopniu niewspółmiernym do jego rozwoju.

ZABURZENIA KONCENTRACJI UWAGI

- [dziecko] nie jest w stanie skoncentrować się na szczegółach podczas zajęć szkolnych, pracy lub w czasie wykonywania innych czynności. Popełnia błędy wynikające z niedbałości;
- często ma trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach i grach;
- często wydaje się nie słuchać tego, co się do niego mówi;
- często nie stosuje się do podawanych kolejno instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych i wypełnieniem codziennych obowiązków, jednak nie z powodu przeciwstawiania się lub niezrozumienia instrukcji;
- często ma trudności ze zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć;
- nie lubi, ociąga się lub unika rozpoczęcia zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego - jak nauka szkolna lub odrabianie zajęć domowych;
- często gubi rzeczy niezbędne do pracy lub innych zajęć np.: zabawki, przybory szkolne, ołówki, książki, narzędzia;
- łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców;
- często zapomina o różnych codziennych sprawach

(2) Sześć lub więcej z podanych poniżej objawów nadruchliwości i impulsywności (nadpobudliwości psychoruchowej) musi się utrzymywać przez przynajmniej 6 miesięcy w stopniu utrudniającym adaptację (funkcjonowanie) dziecka bądź w stopniu niewspółmiernym do jego rozwoju.




NADRUCHLIWOŚĆ

- [dziecko] ma często nerwowe ruch rąk lub stóp bądź nie jest w stanie usiedzieć w miejscu;
- wstaje z miejsca w czasie lekcji lub w innych sytuacjach wymagających spokojnego siedzenia;
- często chodzi po pomieszczeniu lub wspina się na meble w sytuacjach, gdy jest to zachowanie niewłaściwe - w szkole, w pracy , w domu;
- często ma trudności ze spokojnym bawieniem się lub odpoczywaniem;
- często jest w ruchu; "biega jak nakręcone";
- często jest nadmiernie gadatliwe.

IMPULSYWNOŚĆ

- często wyrywa się z odpowiedzią zanim pytanie zostanie sformułowane w całości;
- często ma kłopoty z zaczekaniem na swoją kolej;
- często przerywa lub przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmowy lub zabawy).

B
Niektóre upośledzające funkcjonowanie dziecka objawy zaburzeń koncentracji uwagi lub nadpobudliwości psychoruchowej (nadruchliwości, impulsywności) ujawniły się przed 7 rokiem życia dziecka.

C
Upośledzenie funkcjonowania dziecka spowodowane tymi objawami występuje w dwóch lub więcej sytuacjach (np. w szkole i w domu).

D
Stwierdza się klinicznie istotne upośledzenie funkcjonowania społecznego, zawodowego lub szkolnego (w zakresie edukacji).




E
Objawy u dziecka nie występują w przebiegu przetrwałych zaburzeń rozwojowych, schizofrenii lub innych psychoz i nie można ich trafniej uznać za objawy innego zaburzenia psychicznego (np. zaburzeń nastroju, lękowych, dysocjacyjnych lub nieprawidłowej osobowości).
Wg.:Diagnostic and Statistic Manual of Mental Disorders. Fourth Edition. Washington; American Psychiatric Association 1994, s. 78-85 - tłumaczenie M. Liwska, T. Wolañczyk, A. Kołakowski
Sama ADHD, synowie ZA z cechami ADHD, a mąż podejrzany o ADD
Obrazek
Obrazek
tel. 799223703

Halina

Awatar użytkownika

Licencjonowana ADHD-owa Czarownica

Posty: 5819


Rejestracja:
08-03-2005 22:32

Lokalizacja: Górny Śląsk

Dzieci: Piotrek 24 CZR z cechami ADHD i Krzyś 15 gimnazjalista ZA z cechami ADHD

Ja: ADHD zdiagnozowane przez lekarzy moich dzieci

Post 17-03-2005 12:06

CHARAKTERYSTYKA DZIECKA NADPOBUDLIWEGO

BRAK KONCENTRACJI
- słucha nieuważnie
- nie jest w stanie skupić się na szczegółach
- łatwo się rozprasza pod wpływem zewnętrznych zdarzeń
- nie pamięta, co miało zrobić
- jest mało spostrzegawcze
- często buja w obłokach
- w środku zdania zapomina, o czym mówiło

IMPULSYWNOŚĆ
- wyrywa się z odpowiedzią zanim zostanie zadane pytanie
- często przerywa innym
- podejmuje pochopne decyzje
- wydaje się agresywne, bo nie potrafi powstrzymywać się od natychmiastowego zaspokajania potrzeb
- łatwo, bez zastanowienia, akceptuje cudze pomysły

NADMIERNA RUCHLIWOŚĆ
- nie jest w stanie usiedzieć na miejscu
- ma często nerwowe ruchy rąk albo nóg
- nie umie spokojnie bawić się ani odpoczywać
- często jest nadmiernie gadatliwe, hałaśliwe
- często robi rzeczy bardzo ryzykowne, nie umiejąc przewidzieć konsekwencji
- ma kłopoty z wieczornym zaśnięciem

KŁOPOTY W RELACJACH Z DZIEĆMI
- ma zazwyczaj nie najlepszą pozycję w grupie, jest samotne
- nie umie przegrywać
- musi koncentrować na sobie uwagę
- jest zazwyczaj niepewne i nieśmiałe, ma złe zdanie na własny temat
- nie umie czekać na swoją kolej
Sama ADHD, synowie ZA z cechami ADHD, a mąż podejrzany o ADD
Obrazek
Obrazek
tel. 799223703

Ola

Awatar użytkownika

Dama/Kawaler Złotego Orderu ADHD

Posty: 105


Rejestracja:
27-10-2005 21:53

Lokalizacja: Warszawa

Post 11-11-2006 12:55

DSM IV TR

Witam. Czy w "wersji" z 2000 roku (DSM-IV-TR) zaszły jakieś zmiany dotyczące ADHD?
Nawet cień przyjaciela wystarczy, aby uczynić człowieka szczęśliwym.

Agatka

Awatar użytkownika

Profesorowa

Posty: 1001


Rejestracja:
10-03-2005 21:16

Lokalizacja: Kraków

Post 11-11-2006 17:36

Na razie nie, ale jest już szykowane DSM-V, w którym zmiany na pewno będą. Warto podkreślić, że u nas w Polsce obowiązuje klasyfikacja chorób ICD-10 i według niej lekarze stawiają diagnozy.
jestem psychologiem:) i lubię to forum
Agata Orzeł-Żukowska
psycholog dziecięcy i terapeuta rodzinny
terapeuta biofeedback

Ola

Awatar użytkownika

Dama/Kawaler Złotego Orderu ADHD

Posty: 105


Rejestracja:
27-10-2005 21:53

Lokalizacja: Warszawa

Post 11-11-2006 19:12

Dziękuje za odpowiedz:)
Nawet cień przyjaciela wystarczy, aby uczynić człowieka szczęśliwym.

Ola

Awatar użytkownika

Dama/Kawaler Złotego Orderu ADHD

Posty: 105


Rejestracja:
27-10-2005 21:53

Lokalizacja: Warszawa

Post 11-11-2006 19:15

Jeszcze jedno pytanie. Dlaczego obowiązuje tylko ICD-10? DSM-IV obowiązuje tylko w stanach?
Nawet cień przyjaciela wystarczy, aby uczynić człowieka szczęśliwym.

ela lech

Wsparcie

Posty: 450


Rejestracja:
17-05-2005 11:58

Lokalizacja: Stalowa Wola

Post 11-11-2006 22:19

ICD-10 to klasyfikacja europejska ,DSM-IV amerykańska.
Mama szesnastolatka z ADHD i prawie piętnastolatka z ADD

Ola

Awatar użytkownika

Dama/Kawaler Złotego Orderu ADHD

Posty: 105


Rejestracja:
27-10-2005 21:53

Lokalizacja: Warszawa

Post 12-11-2006 20:49

ICD 10 http://stary1.portalmed.pl/finn2/klasyfikacje/index.stm?klas=icd10


(F90-F98) Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym


F90 Zaburzenia hiperkinetyczne (zespoły nadpobudliwości ruchowej)
Grupa zaburzeń charakteryzujących się wczesnym początkiem (zazwyczaj w pierwszych pięciu latach życia), brakiem wytrwałości w realizacji zadań wymagających zaangażowania poznawczego, tendencją do przechodzenia od jednej aktywności do drugiej bez ukończenia żadnej z nich oraz zdezorganizowaną, słabo kontrolowaną, nadmierną aktywnością. Mogą występować inne nieprawidłowości. Dzieci z zaburzeniami hiperkinetycznymi są często lekkomyślne i impulsywne, skłonne do wypadków. Popadają w kłopoty z dyscypliną raczej z powodu bezmyślnego łamania zasad, niż z powodu przemyślanego nieposłuszeństwa. Ich
osunki z dorosłymi są często pozbawione dystansu, brak im normalnej ostrożności i rezerwy. Są niepopularne wśród innych dzieci i mogą być izolowane. Często pojawia się osłabienie funkcji poznawczych i specyficzne opóźnienia zarówno w rozwoju ruchów jak i mowy. Wtórne komplikacje obejmują zachowania aspołeczne oraz niską ocenę własnej wartości.
Nie obejmuje: zaburzenia lękowe (F41.-)
zaburzenia nastroju (afektywne) (F30-F39)
całościowe zaburzenia rozwojowe (F84.-)
schizofrenia (F20.-)

F90.0 Zaburzenie aktywności i uwagi
Deficyt uwagi:
- zaburzenie z nadmierną aktywnością
- zaburzenie nadmiernej aktywności
- zespół z nadmierną aktywnością
Nie obejmuje: zaburzenie hiperkinetyczne z towarzyszącymi zaburzeniami zachowania (F90.1)

F90.1 Hiperkinetyczne zaburzenie zachowania
Zaburzenie hiperkinetyczne z towarzyszącymi zaburzeniami zachowania
F90.8 Inne zaburzenia hiperkinetyczne
F90.9 Zaburzenie hiperkinetyczne, nie określone

Hiperkinetyczna reakcja w dzieciństwie lub wieku młodzieńczym BNO
Hiperkinetyczny zespół BNO
Nawet cień przyjaciela wystarczy, aby uczynić człowieka szczęśliwym.

Wróć do Leczenie



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.