Forum     Forum - powrót na pocztek forum Portal - powrót na ADHD.org.pl Office Bogdan Mizerski

Rozwój intelektualny dzieci i dorosłych

Moderator: Moderatorzy

dreptak

Awatar użytkownika

Terapeuta

Posty: 13299


Rejestracja:
20-02-2005 21:41

Lokalizacja: Warszawa

Post 08-09-2005 23:24

Rozwój intelektualny dzieci i dorosłych

Ludkowie moi najmilejsi !!!

Za chwilę zaczyna się coś, co nazywa się Festiwal Nauki. Impreza warta odwiedzenia! My bywamy tam co roku! Są podobne w innych miastach. Szukajcie bo warto. Są imprezy i dla dorosłych i dla dzieci. Fizyka, matematyka, archeologia, biologia, technologia żywienia, uzbrojenie, magia i tysiąc innych tematów. Najbardziej podoba mi się zawsze wykład 'Fizyka dla wszystkich' na Uniwesytecie Warszawskim na Hożej.
Wszędzie wstęp darmowy !

http://www.icm.edu.pl/festiwal/2005/

Aby się tam wybrać, potrzebny jest jeden nienadpobudliwy dorosły, który będzie w stanie przejrzeć ponad 500 imprez. Znaleźć tam coś ciekawego dla siebie nie jest łatwo.

mtmonika

Awatar użytkownika

Wsparcie

Posty: 1381


Rejestracja:
09-03-2005 11:42

Lokalizacja: Jaworzno/Górny Śląsk

Post 22-09-2005 10:06

Sekrety mózgu nastolatków

Sekrety mózgu nastolatków
Młody człowiek dużo czyta, gra na pianinie, uprawia sport? Wspaniale!
A może wolny czas woli spędzać przed telewizorem albo z kumplami na piwie? Jego mózg utrwali taki właśnie sposób na życie.

Jeszcze na początku lat 90. ubiegłego wieku neurolodzy i psychiatrzy uważali, że rozwój mózgu kończy się wraz z początkiem okresu dojrzewania. Nastolatek jawił się więc jako monstrualna kombinacja mózgu dorosłego w ciele podlegającym nieustannym zmianom. Za wybryki wieku cielęcego odpowiedzialnością obarczano burzę hormonów, wątpliwości jednak pozostawały. Dlaczego nastolatki nie myślą jak dorośli, skoro mają tyle samo szarych komórek? Czemu dojrzały mózg pozwala na niedojrzałe zachowanie? Dziś okazuje się, że mózg młodego człowieka wcale nie rozwija się szybciej niż jego ciało.(...)


Dla rewolucji w badaniach nad mózgiem nastolatków wiele zrobił Amerykanin Jay Giedd, neurolog i psychiatra Narodowego Instytutu Zdrowia w Maryland. „W szóstym roku życia mózg osiąga 95 procent swoich dorosłych rozmiarów – wyjaśnia uczony. – Ale kora mózgowa rozrasta się przez całe dzieciństwo, w miarę jak komórki produkują nowe połączenia. To tak jak drzewo, które wypuszcza nowe gałęzie. W korze przedniej, odgrywającej kluczową rolę w procesie oceniania, organizacji i planowania przyrost szarych komórek osiąga szczyt w wieku 11 lat dla dziewczynek i 12 dla chłopców. Potem liczba komórek zmniejsza się, gdy bezużyteczne połączenia są eliminowane. W myśl zasady „zlikwiduj to, co niepotrzebne” komórki i połączenia, które są używane, pozostaną, podczas gdy inne znikną. Jeżeli więc nastolatek słucha muzyki lub uprawia sport, te dziedziny będą stopniowo programowane w jego mózgu. Podobnie stanie się, jeśli spędza czas głównie przed telewizorem lub komputerem.” (...)

Dojrzewanie nie polega zatem na ciągłym rozwoju, lecz na redukcji następującej po fazie wzrostu. Zmniejsza to wachlarz możliwości, jakimi dysponuje młody mózg, ale za to dodaje mu skuteczności. Strata szarych komórek redukuje liczbę połączeń, lecz te, które pozostaną, będą pracować szybciej. W wieku 15 lat ma się więcej możliwości niż w wieku lat 30, ale trzydziestolatek dysponuje szybszymi połączeniami dla rozwiniętych przez siebie umiejętności.(...) „Nie znaczy to wcale, że nastolatki są głupie, ale byłoby niesprawiedliwe oczekiwać od nich poziomu organizacji i podejmowania decyzji właściwego dorosłym” – mówi doktor Giedd.

To prawdziwa ironia losu: w czasie, gdy mózg jest najbardziej podatny na zmiany, młodzi ludzie po raz pierwszy stykają się z narkotykami i alkoholem. Od dawna wiadomo, że najbardziej niebezpieczne są uzależnienia powstałe w dzieciństwie lub okresie dojrzewania. Na przykład palaczom, którzy po raz pierwszy sięgnęli po papierosa jako 10-12-latki, znacznie trudniej pozbyć się nałogu niż osobom zaczynającym palić w wieku lat 20.(...) W rozwoju mózgu istotną rolę odgrywa także różnica płci - dziewczęta wydają się mniej podatne na wszelkiego rodzaju patologie wieku dziecięcego i okresu dojrzewania: trudności w nauce, psychozy czy autyzm.

Jaki wpływ będą miały najnowsze odkrycia na sposób wychowania? „(...) Nasz mózg jest nastawiony na relacje międzyludzkie i kontakt z bliskimi osobami – stwierdza Jay Giedd. – Najlepszej rady mogłyby udzielić nasze babcie: najważniejsza jest miłość, jaką rodzice okazują dzieciom i czas, który im poświęcają.”
Monika
"Rodzice to skomplikowany system operacyjny" - wg Wiktora, czerwiec 2005

mtmonika

Awatar użytkownika

Wsparcie

Posty: 1381


Rejestracja:
09-03-2005 11:42

Lokalizacja: Jaworzno/Górny Śląsk

Post 22-09-2005 10:12

Obudź w dziecku geniusza

Akcja "Obudź w dziecku geniusza" sponsorowana przef firmę farmaceutyczną Jannsen - Cilag

www.obudzgeniusza.pl

Na stronie m.in. ćwiczenia korzystnie wpływające na ogólny rozwój dziecka - intelektualny, emocjonalny i fizyczny, pobudzające jego wyobraźnię, poprawiające koncentrację, kształtujące zdolność samodzielnego myślenia i osiągania celu, a nade wszystko bawiące, sprawiające dziecku przyjemność, dające satysfakcję.

W każdym miesiącu będzie publikowany inny zestaw ćwiczeń, kształtujących inny rodzaj umiejętności, pod roboczym tytułem :
Nauka przez dotyk
Zabawy równoważne - już niedługo w sprzedaży!
Umiejętność słuchania i mówienia - zabawy z dźwiękiem
Od chaosu do precyzji - ćwiczenia związane z odczuwaniem ruchu i precyzji wykonywanych czynności
Sprawne działanie pod kontrolą wzroku - zabawy kształtujące koordynację wzrokowo-ruchową
Planowanie, organizowanie działania i umiejętność osiągania zaplanowanych celów.

Więcej szczegółów na stronie: www.obudzgeniusza.pl
Monika
"Rodzice to skomplikowany system operacyjny" - wg Wiktora, czerwiec 2005

Wróć do Leczenie



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot]

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.