Forum     Forum - powrót na pocztek forum Portal - powrót na ADHD.org.pl Office Bogdan Mizerski

Czy to może być zespół Aspergera?

Moderator: Moderatorzy

Luna22able

Posty: 4


Rejestracja:
27-02-2017 00:47

Post 27-02-2017 00:50

Czy to może być zespół Aspergera?

Witam. Czy na podstawie opisu dziecka można stwierdzić, czy udać się do poradni, aby zdiagnozować zespół Aspergera? Dziecko wcześniak z 5,5 tygodnia ciąży, poród ciężki kilkugodznny, infekcja, 4 miesiące w inkubatorze, potem po miesiacu w domu infekcja poważna i powrót do szpitala, podawanie antybiotyków. Waga poniżej kilograma. Mowa w wieku 2 lat, pierwsze słowa. Jako małe dziecko bez specjalnej terapii, z wyjątkiem ruchowej usprawniającej koordynację, itp. Najpierw zaczęła raczkować,a potem siadać.

Opisy ze szkoły:

Klasa I:

Informacje o uczniu na podstawie obserwacji:

1. Stosunek do obowiązków szkolnych: przychodzi do szkoły czasami nieprzygotowany.

2. Obowiązki i zadania podejmuje: chętnie

3. Obowiązki i zadania wykonuje niedokładnie, samodzielnie, szybko kończy pracę, pracuje w dobrym tempie.

4. Praca na lekcji: jest zawsze aktywny, może się skoncetrować, nie przeszkadza w prowadzeniu lekcji.

5. Na pytania nauczyciela odpowiada: pewnie, dziela odpowiedzi: zawsze poorawnej.

6. Do nauczyciela zwraca się: czasami, podporządkowuje się poleceniom: czasami.

7. Stosunek do kolegów: łatwo nawiązuje kontakty z innymi dziećmi, jest uczynny.

Zachowanie w szkole i klasie: potrafi współdziałać w zabawie, przestrzega regulaminu.

8. Wypowiada się chętnie, potrafi zamykać myśli w formie zdania.

9. Udziela odpowiedzi: wyrazem.

10. Czytanie: rozumie tekst, czyta płynne, zna litery.

11. Pisanie myli litery b i d, odwzorowuje: czasami, popełnia błędy, opuszcza litery, myli litery.

Pisząc nie zachowuje: właściwego kształtu, proporcji, łączeń. Prace plastyczne są ciekawe, choć podobie jak dowole wykonane ćwiczenie graficzne wykonane mało starannie i nad tym trzeba popracować.

Mówienie: chętnie wypowiada się o samodzielnie przeczytanych książkach, zwłąszcza kiedy są one o jej ulubieńcach, czyli psach.

Bardzo dobrze rozwinięta sprawność manulana, zadania ruchowe wykonuje dobrze. W kontaktach z rówieśnikami jest bardzo zdecydowana i otwarta, mówi szczerze i głośno kogo w klasie lubi, a kogo nie, bardzo dobrze radzi sobie z zadaniami wymagajacymi pracy samodzielnej. Często zapomina o przyniesieniu przyborów szkolnych i przekazaniu korespondecji rodzicom.

III klasa:

Czyta płynnie i porawnie wcześniej wyuczone i nowe teksty. Dobrze rozumie przeczytany tekst. Dobrze radzi sobie z czytaniem z podziałem na role, Podczas czytania zpomina o znakach interpunkcyjnych, szczególnie o wykrzykniach i znakach zapytania, a odczytywanie dłużyszch wyrazów zdradza nieczytanie w domu. Chętnie wypowiada się na różne tematy dotyczące własnych przeżyć, czy obserwacji świata. Najczęściej wypowiada się w formie zdania prostego. Ustne wypowiedzi na zadany wcześniej temat mają zadawalającą formę i budowę. Zawarte w nich informacje są raczej uporządkowane. Kształ i proporcje i łącznenie liter zależą od nastroju i są skrajnie różne. Prawidłowo rozpoznaje wszystkie rodzaje zdań. Trzeba uporządkować wiadmości o częściach mowy, zwócicć uwagę na odmianę czasownika przez osoby i czasy, a także na rodzaje rzeczowników. Problemy z dodawaniem i odejmowaniem w zakresie 100 i 1000, trzeba popracować nad opanowaniem sprawności obliczeń zgodnie z kolejnością wykonywania działań i rozwiązywaniem równań. Problemy z zadanimi tekstowymi. Sprawność fizyczna dobra. Częste zapominanie stroju.

W tym semestrze nauki rzadko stara się sumiennie wykonywać swoje obowiązki szkolne i powierzone funkcje. Często brakuje potrzebnych przyborów, nożyczek, kleju, wycinanek. Podczas lekcji często zgłasza gotowość do zabrania głosu. Ostatnio jednak nie śledzi uważnie przebiegu lekcji, lecz zajmuje się rozwiązywaniem konfliktów z Dominiką. Często źle wypowiada się o innych dziewczynkach, a szczególnie o Dominice.

Zazwyczaj jest przygotowana do lekcji. Wykonuje polecone zadania. Uważnie słucha. Pracuje systematycznie i samodzielnie, kończąc rozpoczęte zadania. Respetuje podstawowe wymagania dotyczące zachowania w szkole. Potrafi pracować w zespole, w kontaktach z rówieśnikami nie zawsze okazuje życzliwość.

Jeszcze jedna uwaga: w przedszkolu dziewczynka bardzo wycofana, nie podchodziła sama do innych osób, nie zagadywała, bawiła się sama, odpowiadała jednym wyrazem na pytania lub ktoś inny szybciej za nią odpowiedział, na początku krzyki na konieczność pozostania samej w przeszkolu, trwające ok 20 min, po czym po odwróceniu uwagi, pracuje z zaangażowaniem. Na pytanie (o opiekunkę), czy chcesz, żeby pani została? Odpowiedź tak, a na pytanie a kto to jest dla ciebie? Odpowiedź: nie wiem. Nie bawiła się lalkami, itp., tylko psy, samochody ustawia w "korek", kręci kółkami, klocki tylko z siostrą i ona prowadzi zabawę. Ale umie udawać, np. psa.

Mam wrażenie, że nie ma teraz żadych koleżanek, nie zaprasza nikogo do domu, nie jest zapraszana, ale czasem przynosi jakieś pożyczone rzeczy, itp. Teraz jest w czwartej klasie, ma jedną koleżankę, która jest nowa, przyszła z innej szkoły. Nie odnoszę jednak wrażenia, aby się doagadywały. Raczej narzuca jej swoje zdanie, niż współpracuje. Po za tą koleżanką nie ma inncyh osób, które by ją lubiły w klasie, czy szkole. Ma problem ze zrozumieniem, np. jak zrobić dwutakt w koszkówce, jak nogi mają iść, itp., plączą się, problem ze zrozumieniem na matematyce że rysunek trójkąta jest tylko schematyczny, i kłóci się z nauczycielką, po co liczyć ze wzoru, jak można sobie linijką wyliczyć, itp. Ma problem z konaktem zwrokowym, unika. Jej zainteresowanie to psy i nic innego. Za tygodniówkę kupuje czasopismo o psach, zbiera figurki psów, ustawia je w rzędzie (pierwszy rząd najmniejsze, drugi srednie i trzeci najwięsze, ma karty o rasach psów, z informacjami o nich i encykopedię psów. Zna bardzo dużo ras i ich cechy, itp. Problem z odróżnieniem prawej i lewej strony. Bardzo wrażliwa emocjonalnie, źle znosi porażki, żarty z niej, denerwuje się o to, jak coś idzie nie tak jak chce, mam wrażenie, że czasem słabo się orientuje co się w okół niej dzieje. Krzywi się, zayka uszy jak słyszy dzwonek na lekcje. Duże problemy z matematyką, mniejsze z językiem polskim (mat-2, pol-, 3, 4).

Intligencja w normie skala Weschlera: słowna: 92, bezsłowna: 95, ogólnie: 93.

dreptak

Awatar użytkownika

Terapeuta

Posty: 13259


Rejestracja:
20-02-2005 21:41

Lokalizacja: Warszawa

Post 27-02-2017 08:24

na podstawie tego opisu nie można odpowiedzieć na pytanie czy to ZA.
Trzeba dziecko obejrzeć. Może być wiele przyczyn takiego zachowania.
W opisie jest wiele zachowań. które mogą sugerować ZA.

Luna22able

Posty: 4


Rejestracja:
27-02-2017 00:47

Post 27-02-2017 22:15

Dziękuję. Może ktoś jeszcze coś dopowie?

manfredi

Posty: 9


Rejestracja:
17-01-2017 12:57

Lokalizacja: Bełchatów

Post 31-03-2017 13:33

Nie widze w opisie niczego nadzwyczajnego. Jak jeszcze chodzilem do szkoly (lata 90) to z takiego opisu nie kwalifikowalo by sie nawet na jakis skrajny przypadek jak na dziecko ze szkoly podstawowej. Mysle, ze sam bylem wiekszym odludkiem i reagowalem skrajnie emocjonalnie, ale ze wtedy bylo to laczaone po prostu z rozwojem osobowosci to nikt nie mowil o chorobach. Byc moze w tym przypadku to kwestie chorobowe, ale z opisu to tak jasno nie wynika.

Luna22able

Posty: 4


Rejestracja:
27-02-2017 00:47

Post 15-04-2017 09:38

Ok. Dzieciak wysłany na diagnozę. Wyniki przeprowadzonego postępowania jednoznacznie wskazują, że u dziecka występują charakterystyczne dla Zespołu Aspergera jakościowe zaburzenia w zakresie interakcji społecznych, komunikowania się oraz przetwarzania informacji.

Wróć do Ekspert radzi



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.