Forum     Forum - powrót na pocztek forum Portal - powrót na ADHD.org.pl Office Bogdan Mizerski

Wzrokowcy,słuchowcy,czuciowcy,dotykowcy..

Moderator: Moderatorzy

małgosia

Awatar użytkownika

Wsparcie

Posty: 687


Rejestracja:
27-05-2005 16:12

Post 04-06-2005 19:05

Wzrokowcy,słuchowcy,czuciowcy,dotykowcy..

Wszyscy odbieramy świat za pomocą tych samych zmysłów, ale wiemy, że ludzie preferują różne kanały informacyjne. Każdy z nas, w zależności od rodzaju zmysłu dominującego w procesie uczenia się, posiada też inne dyspozycje psychiczne.
Ludzie dzielą się więc na słuchowców, wzrokowców, dotykowców i czuciowców (kinestetyków). To, jaki sposób nauki jest dla nas najodpowiedniejszy, zależy w dużej mierze od tego, jaki typ reprezentujemy. Znane są 4 główne style uczenia się:
wzrokowy
słuchowy
dotykowy
kinestetyczny

wzrokowcy - uczą się najłatwiej czytając lub oglądając
słuchowcy - słuchając i rozmawiając
dotykowcy - dotykając przedmiotów, przeżywając materiał emocjonalnie lub używając swoich rąk i palców
kinestetycy - poruszając dużymi mięśniami ruchowymi

DOTYKOWCY
Dotykowcy uczą się, dotykając, doznając wrażeń na powierzchni skóry, łącząc to, czego się uczą ze zmysłem dotyku i emocjami,


WZROKOWCY

Najłatwiej uczą się czytając, patrząc na wykresy, tabele, schematy. Lubią rysować, a jeżeli chcą skorzystać z wykładu, to robią notatki. Cenią porządek, przeszkadza im bałagan i ruch. Łatwo zapamiętują twarze, gorzej imiona i nazwiska. Obraz telewizyjny jest dla nich ważnym źródłem nie tylko wrażeń, ale i informacji. Malarstwo, rzeźba, grafika to dziedziny sztuki, które przemawiają do nich najmocniej. Dobrze przyswajają materiał, gdy mają właściwie skonstruowane notatki. Sposób sporządzania notatek jest dla nich kluczowy. Pomocne mogą być tabele, wykresy, schematy, zastosowanie wielobarwnych podkreśleń i wyróżnień, hasła lub słowa kluczowe umieszczone na różnych karteczkach zawieszonych w widocznych miejscach na wysokości wzroku. Wzrokowcy ucząc się, lubią korzystać z taśm wideo, slajdów czy zdjęć. Cenią sobie porządek, natomiast dekoncentruje ich nieład i bałagan oraz ruch. 29% ludzi posiada preferencje wizualne, lubią się uczyć poprzez patrzenie lub obserwację pokazu, potrafią "zobaczyć" swój cel oraz przedstawić go sobie za pomocą ruchomych i nieruchomych obrazów. Są ekspresyjni: łatwo płaczą lub "zabijają wzrokiem", nie lubią dużo mówić, lubią porządek i schludność.
Nauczyciel pracujący z uczniem – wzrokowcem, powinien wiedzieć, że uczeniu się sprzyjają:środki wizualnego przekazu,
obserwacja pokazów, demonstracji,
korzystanie z wykresów, schematów, ilustracji,
robienie list, notatek, rysunków.
Naukę natomiast utrudniają:
nieporządek, ruch,
przerywanie demonstracji słowami,
długie objaśnienia.

SŁUCHOWCY

Chętnie uczą się, słuchając innych. Lubią rozmawiać, dyskutować, a także wygłaszać monologi. Często ucząc się, powtarzają głośno zapamiętywane teksty, hałas ich dekoncentruje. Nie lubią długich opisów, nie zauważają ilustracji, "głośno myślą", sami chętnie przemawiają. Pamiętają imiona i nazwiska, ale mylą im się twarze. Muzyka jest ich ulubionym rodzajem sztuki. Dla słuchowców najlepsze jest powtarzanie na głos informacji. Oni "myślą na głos". Hałas jednak ich dekoncentruje. Dobrze uczy im się z innymi osobami, gdyż lubią rozmawiać, dyskutować, ale także wygłaszać monologi. Ogromne znaczenie ma dla nich, np. odpowiednia intonacja głosu. Właściwą metodą nauki jest dla słuchowców nagrywanie wymaganych do egzaminu informacji na dyktafon lub magnetofon, a następnie ich odsłuchiwanie, przez co są w stanie zapamiętać szeroki zakres materiału. 34% ludzi preferuje system audytywny, lubią słuchać innych lub siebie, lubią dialog i rozmowy, nie zauważają ilustracji. Dla nich liczy się tylko to, co zostało powiedziane, przez kogo i w jaki sposób.
Słuchowiec łatwo uczy się poprzez słuchanie i głośne powtarzanie, dlatego w czasie pracy z nim należy pamiętać o tym, że:
uczy się łatwo z dyskusji i wykładów,
lepiej rozumie to co czyta, jeśli może czytać półgłosem,
rozwiązując problem „głośno myśli” lub rozmawia z innymi.
Uczeniu się natomiast nie sprzyjają:
hałas,
zbyt długie i szczegółowe teksty pisane,
konieczność opowiadania o tym co widzi, co czuje,
zmuszanie do kontaktu wzrokowego .


CZUCIOWCY (KINESTETYCY)

Najłatwiej uczą się, gdy sami coś wykonują. Są świetnymi "asystentami" nauczycieli przedmiotów ścisłych podczas przeprowadzania pokazowych doświadczeń. Lubią ruch, prace manualne, angażują się emocjonalnie w to, co robią. Niezbyt chętnie czytają, chyba że tekst ma żywą fabułę. Ortografia sprawia im kłopoty. Raczej klepną rozmówcę po ramieniu, niż uważnie go wysłuchają. Czuciowcy najczęściej nie są szczególnie cenieni w szkole, warto jednak pamiętać, że wiedza i umiejętności zdobyte przez działanie przyswajane są w znacznie większym stopniu niż przez bodźce wzrokowe czy słuchowe. Najlepiej uczą się poprzez wykonywanie różnych czynności, w które bardzo się angażują. Ich wyobraźnia pracuje w ruchu, np. podczas wykonywania prac manualnych, aktywności fizycznej lub wycieczek i zajęć w terenie. Lubią czuć emocje, zapachy i smaki. Ważne jest to, że wiedza oraz umiejętności zdobyte poprzez działanie są lepiej przyswajane niż poprzez zmysł wzroku czy słuchu. 37% ludzi preferuje system kinestetyczny, lubią uczyć się poprzez wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie, lubią czuć emocje, ruch, zapachy, smaki itp. Wyobraźnia ich pracuje w ruchu, lubią coś trzymać, manipulować, gestykulować itp.
W uczeniu się kinestetykowi pomagają:
konkretne działania, prace ręczne,
odgrywanie i przedstawianie tego, czego się uczy w sposób materialny,
możliwość ruszania się trakcie słuchania,
wycieczki,
korzystanie z modeli, obiektów, które można dotknąć, poczuć i zobaczyć, jak to się ma do opisu,
możliwość samodzielnego eksperymentowania.

W nauce kinestetykowi przeszkadza:
konieczność słuchania długich wyjaśnień,
mówienie o tym, co widzi lub słyszy,
komentarz słowny w toku pokazu,
zmuszanie do długiego pozostawania w bezruchu.


Oczywiście, nikt nie jest stuprocentowym przedstawicielem jednego z tych typów. Chodzi o wyraźną dominację zaangażowania określonego zmysłu (lub też analitycznego podejścia do zdobywanych informacji). Ważne jest to, który z instrumentów poznawczych dominuje u ucznia. Wiedza na ten temat pozwola na wybranie odpowiedniej metody nauki.

Nauczyciel, aby mieć pewność, że przekazywane przez niego informacje są przez wszystkich uczniów przyjmowane w pełni, powinien poznać preferowane przez każdego z nich systemy reprezentacyjne. Sposobów poznania systemów reprezentacyjnych jest wiele. Nauczyciel sam może też opracować swoją metodę.
Jednocześnie nauczyciel powinien być świadom tego, jaki styl reprezentacyjny sam preferuje, aby nie skłaniać się do przekazywania informacji tylko za jego pomocą. W procesie nauczanie ważne jest wykorzystywanie wszystkich kanałów komunikacji, stosując łącznie różne metody przekazu informacji, m.in.:

wizualne:
wykorzystanie dynamiki całego ciała
zagospodarowanie w pomieszczeniu lekcyjnym miejsc na poziomie oczu w celu umieszczania tam plakatów
stosowanie taśm wideo, foliogramów, slajdów, tabel, kolorowych pisaków i kredy
pokazywanie interesujących, ciekawych książek
sporządzanie map pamięci, częste zmienianie form pracy, stosowanie różnych pomocy naukowych
umieszczanie kluczowych słów dookoła klasy

audytywne:
prowadzenie dyskusji w parach i grupach, grupowe przeprowadzenie powtórek
urządzanie "występów gościnnych"
organizowanie "minidebat"
czytanie z odpowiednią intonacją, rapowanie, rymowanie, deklamacje
prowadzenie zajęć z magnetofonem, próbami dźwiękowymi
stosowanie mneuroniki, onomatopei
traktowanie muzyki jako źródła relaksu, pobudzania, wizualizacji oraz pomocy w powtórce materiału

kinetyczne:
stosowanie mimiki, języka ciała
demonstrowanie pojęć za pomocą gestów i ruchów
przeprowadzenie ćwiczeń rozluźniających
przeprowadzenie ćwiczeń polegających na projektowaniu i konstruowaniu
organizowanie wycieczek i zajęć w terenie
wprowadzanie fizycznego ruchu, np. ruchów Browna - uczniowie zderzają się ze sobą na określonej przestrzeni; rysowanie na boisku map szlaków handlowych i państw" (Alistair Smith "Przyśpieszone uczenie się w klasie").

Dotrzeć do ucznia:
http://www.vulcan.edu.pl/eid/archiwum/1 ... trzec.html

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Czytanie.

Wzrokowcy - lubią opisy; czasami przerywają czytanie, żeby zapatrzyć się w przestrzeń, koncentrują się intensywnie.
Słuchowcy - lubią dialog i rozmowę, sztuki teatralne, unikają długich opisów, nie zauważają ilustracji, poruszają ustami i czytają "po cichu".
Kinestetycy - bardziej zainteresowani utworami literackimi, w których akcja zaczyna się wartko toczyć od samego początku; wiercą się i poruszają podczas czytania, czytanie nie jest ich ulubionym zajęciem.

Ortografia.

Wzrokowcy - rozpoznają słowa, patrząc na nie; widzą układy słów.
Słuchowcy - rozpoznają słowa poprzez wymówienie poszczególnych głosek.
Kinestetycy - często mają trudności z ortografią, muszą napisać słowo, żeby "wyczuć" jak się pisze.

Pismo.

Wzrokowcy - przeważnie bardzo czyste i czytelne zwłaszcza w młodym wieku; prawidłowe odstępy i kształt liter, ważny jest ich wygląd.
Słuchowcy - mają początkowe trudności z nauką pisania; wykazują tendencje do nienaciskania pióra; często powtarzają głośno to, co napisali.
Kinestetycy - na początku uczą się pisać bardzo szybko; gdy litery i odległości między nimi ulegają zmniejszeniu, wyniki stają się gorsze.

Pamięć.

Wzrokowcy - pamiętają twarze, zapominają imiona; lubią zapisywać i robić notatki.
Słuchowcy - dobrze zapamiętują imiona, zapominają twarze; zapamiętanie następuje przez głośne powtarzanie materiału.
Kinestetycy
- najlepiej pamiętają to, co wykonali, a nie to, co usłyszeli lub zobaczyli.

Wyobraźnia.

Wzrokowcy - mają niezwykle bujną wyobraźnię, formułują myśli w postaci obrazów przedstawionych w najdrobniejszych szczegółach.
Słuchowcy - myślą w słowach i dźwiękach, wymawiają po cichu, nie zwracają uwagi na szczegóły.
Kinestetycy - wyobrażanie i fantazje są mało istotne; powstające wyobrażenia odbywają się przy akompaniamencie ruchu.

Koncentracja.

Wzrokowcy - generalnie rzecz biorąc nie są świadomi odgłosów, koncentrację zburzy im nieporządek lub ruch.
Słuchowcy
- łatwo tracą koncentrację z powodu hałasów i dźwięków.
Kinestetycy - nie rejestrują wizualnej i słuchowej prezentacji, żeby utrzymać koncentrację, często zmieniają pozycję i poruszają się.

Rozwiązywanie problemów.


Wzrokowcy - przemyślane i z góry zaplanowane; często zapisują myśli i robią listy.
Słuchowcy - wymawiają po cichu słowa, rozmawiają ze sobą i innymi, "głośno myślą".
Kinestetycy - najlepiej myślą będąc w ruchu; impulsywni; szukają rozwiązań problemów w trakcie aktywności fizycznej.

Zachowanie w okresach mało aktywnych.

Wzrokowcy - wpatrują się, często są zapatrzeni w dal; rysują; znajdują sobie coś do oglądania.
Słuchowcy - nucą; rozmawiają ze sobą lub innymi.
Kinestetycy - wiercą się, zmieniają często pozycję; znajdują coś do trzymania.

Zachowanie w nowych sytuacjach.

Wzrokowcy - dokładnie się przyglądają i badają sytuację.
Słuchowcy - rozmawiają o sytuacji; rozważają po cichu lub na głos wszystkie za i przeciw.
Kinestetycy - próbują manipulować, dotykać, przestawiać, wyczuwać.

Stan emocjonalny.

Wzrokowcy - w dużej mierze zamknięci w sobie; kiedy są źli "zabili by wzrokiem"; łatwo płaczą; uśmiechnięci, kiedy są w dobrym humorze; ekspresyjna twarz.
Słuchowcy - lubią się wypowiadać, kiedy są w dobrym , jak i złym humorze; często wybuchają krótko trwającymi potokami słów; wyrażają stan emocjonalny poprzez ton i tembr głosu.
Kinestetycy - podskakują w zadowoleniu; lubią się przytulać, dotykać, kiedy są w dobrym humorze; potrafią tupać, szturchać, kiedy są źli.
Komunikowanie się.

Wzrokowcy - cisi, nie lubią dużo mówić; tracą koncentrację i cierpliwość, kiedy wymagane są dłuższe okresy słuchania; często niefortunnie dobierają słowa, opisują bez dodatkowych upiększeń; używają słów takich jak: patrz, zobacz, widzisz, itp.
Słuchowcy - lubią słuchać, ale nigdy nie mogą doczekać się, żeby wtrącić swoje zdanie; używają długich powtarzających się opisów; lubią słuchać wykładów; używają często takich słów jak: słuchaj, brzmi, mówię.
Kinestetycy - gestykulują podczas mówienia i słuchania; nie są dobrymi słuchaczami; stoją blisko osoby, z którą rozmawiają; szybko tracą zainteresowanie podczas dłuższych okresów słuchania; używają takich słów, jak np. brać, trzymać, itp.

Wygląd zewnętrzny.

Wzrokowcy - bardzo schludni, lubią porządek.
Słuchowcy - dobrane, dopasowane ubranie nie jest priorytetem.
Kinestetycy - schludni, ale szybko bywaja wymiętoszeni.

Reakcja na sztukę.

Wzrokowcy - nie reagują specjalnie na muzykę; wolą sztukę wizualną, jak malarstwo, grafika czy rzeźba; rzadko wypowiadają się na ten temat w słowach, ale mogą być głęboko wzruszeni, patrząc na dzieło sztuki; koncentrują się na szczegółach raczej niż na całości.
Słuchowcy - wolą muzykę, sztuka wizualna mniej ich porusza, ale są zawsze gotowi do dyskusji; gubią ważne detale, lecz potrafią docenić dzieło jako całość; wolą mówić i dyskutować o dziele sztuki niż je oglądać.
Kinestetycy
- reagują na muzykę ruchem; wolą rzeźbę niż muzykę czy malarstwo; lubią dotykać rzeźb i obrazów; bardzo niewiele dyskutują na temat sztuki.

Projekty lekcji dla uczniów o róznych stylach uczenia się:
http://www.modersmal.net/polska/art_nlp_7.htm
Ostatnio zmieniony 04-06-2005 22:25 przez małgosia, łącznie zmieniany 2 razy

weczi

Awatar użytkownika

Dama/Kawaler Brylantowego Orderu ADHD

Posty: 541


Rejestracja:
20-03-2005 19:54

Lokalizacja: zagłebie

Post 04-06-2005 19:33

ADHDowcy z pewnoscia nie sa sluchowcami :D
Bartłomiej Weczera
www.ADHD.org.pl
bo razem łatwiej
weczi@o2.pl
________________
weni widi weczi

małgosia

Awatar użytkownika

Wsparcie

Posty: 687


Rejestracja:
27-05-2005 16:12

Post 04-06-2005 19:40

weczi pisze:ADHDowcy z pewnoscia nie sa sluchowcami :D


Fakt, gdyby byli to może łatwiej by się im żyło. :D

małgosia

Awatar użytkownika

Wsparcie

Posty: 687


Rejestracja:
27-05-2005 16:12

Post 04-06-2005 22:34

DOMINACJA PÓŁKUL MÓZGOWYCH

Mózg dzieli się na dwie połowy – prawą i lewą półkulę. Wszyscy używamy obu stron mózgu, jednak wykazujemy preferencję dotyczącą wykorzystania półkul mózgowych do przetwarzania i przechowywania informacji. Nie znaczy to, że nie jesteśmy zdolni do posługiwania się drugą półkulą mózgową, lecz tylko to, że łatwiejsze i naturalne staje się używanie tej części, z której częściej korzystamy. Preferencja w wykorzystaniu półkul mózgowych dotyczy tego, co robimy z danymi – jak je przetwarzamy, czyli jak o nich myślimy i jak je przechowujemy, gdy dotrą do mózgu. Każda z półkul ma inne zadania do spełnienia. W skrócie można to przedstawić tak:

Lewa półkula (cyfrowa):
Mowa
• Rozum
• Logika
• Reguły
• Zasady
• Analiza – detale
• Nauka
• Stopniowo, krok po kroku
• Czas

Prawa półkula (analogowa):
Opisowość
• Gestykulacja
• Intuicja
• Uczucia
• Kreatywność, twórczość
• Synteza – spojrzenie ogólne
• Sztuka, muzyka, taniec
• Spontanicznie i całościowo
• Przestrzeń

SKUTECZNE STRATEGIE UCZENIA SIĘ:

Wzrokowcy z dominującą lewą półkulą

informacje wzrokowe w formie języka: liter, słów i liczb, przedstawione jasno i systematycznie,
materiał drukowany: książki, gazety, podręczniki, instrukcje, przeźrocza z napisami, tablice, wykresy, plakaty,
mogą pracować zarówno przy muzyce jak i w ciszy, ponieważ nie skupiają uwagi na bodźcach słuchowych,
muszą mieć wokół siebie porządek,
mają plan i pracują według niego,
żeby wiedzieć jak coś zrobić, muszą o tym najpierw przeczytać,
muszą mieć kontakt wzrokowy z nauczycielem.

Wzrokowcy z dominującą prawą półkulą

pomoce w formie graficznej, ilustracje i schematy, diagramy i wykresy umożliwiające spojrzenie na całość zagadnienia od razu,
środowisko kolorowe, atrakcyjne wizualnie, inspirujące,
wygodne miejsce do siedzenia ,
kontakt wzrokowy z nauczycielem,
przy czytaniu dobrze jest wyobrażać sobie treść w formie barwnego filmu w głowie ,
ważne informacje zaznaczają kolorem,
może słuchać muzyki przy uczeniu się (choć generalnie nie powinny to być piosenki, lecz muzyka instrumentalna).

Słuchowcy z dominującą lewą półkulą

mogą słuchać innych i dyskutować o swoich własnych koncepcjach,
tylko jeden bodziec słuchowy w jednym czasie,
żadnej muzyki w tle podczas nauki i czytania – absolutna cisza (chociaż bardzo lubią muzykę),
uporządkowane otoczenie z segregatorami
i harmonogramami,
pomaga im odczytywanie na głos tekstu do nauczenia się albo jego głośne powtarzanie lub odsłuchiwanie nagrania wykładu z kasety,
mogą uczyć się z drugą osobą, omawiając zagadnienia.

Słuchowcy z dominującą prawą półkulą

mogą słuchać muzyki przy wykonywaniu zadań, które
nie wymagają abstrakcyjnego myślenia w formie słów,
żadnej muzyki w tle podczas czytania i nauki,
muszą dobrze słyszeć nauczyciela,
potrzebują podsumowania wykładu w formie krótkich zdań z najważniejszymi treściami,
powinni wyobrażać sobie to, co słyszą jako film z efektami dźwiękowymi ,
potrzebują opowiedzieć komuś to, czego się nauczyli.

Dotykowcy z dominującą lewą półkulą

samo pisanie pomaga im zapamiętać i uporządkować materiał,
lepiej myślą i słuchają, gdy bazgrzą, rysują lub trzymają coś w dłoni ,
dobrze, gdy za oknem mają widok na drzewa, góry, jezioro,
lubią uczyć się, siedząc w wygodnym fotelu czy leżąc
na kanapie,
muzyka, którą lubią, pomaga im w koncentracji.

Dotykowcy z dominującą prawą półkulą

uczą się, wykonując szkice, rysunki,
potrzebują przyjaznej atmosfery w miejscu, gdzie mają się uczyć, negatywne emocje obniżają ich zdolność uczenia się ,
mogą uczyć się przy muzyce ,
podczas czytania powinni robić notatki kolorowymi pisakami lub ważne pojęcia zapisywać artystyczną, ozdobną czcionką,
mapy umysłowe z wieloma ilustracjami ułatwiają zapamiętanie materiału.

Kinestetycy z dominującą lewą półkulą

najlepiej uczą się w ruchu – chodząc po pokoju czy pedałując na rowerze treningowym,
lubią pisać na dużych tablicach lub planszach w pozycji stojącej,
potrafią uczyć się w ciszy i przy muzyce,
gestykulacja i odgrywanie czytanych treści pomaga je lepiej zapamiętać.

Kinestetycy z dominującą prawą półkulą

lepiej uczą się, grając w gry edukacyjne i ruchowe
mogą pracować przy muzyce lub w ciszy ,
gdy się uczą otoczenie musi pozostać nieruchome,
bo ruchy innych osób mocno rozpraszają ,
przed rozpoczęciem nauki powinni przejrzeć cały rozdział, oglądając
ilustracje i wykresy.
http://www.operon.pl/www/index1.php?p=nm_du_5

weczi

Awatar użytkownika

Dama/Kawaler Brylantowego Orderu ADHD

Posty: 541


Rejestracja:
20-03-2005 19:54

Lokalizacja: zagłebie

Post 05-06-2005 03:19

to mi wychodzi ze dominuje prawa polkula... ale jak to sie ma do tego ze jestem praworeczny? przeciez to jakos na skos szlo...
Bartłomiej Weczera
www.ADHD.org.pl
bo razem łatwiej
weczi@o2.pl
________________
weni widi weczi

Rudi35

Dama/Kawaler Brązowego Orderu ADHD

Posty: 22


Rejestracja:
20-06-2005 22:41

Lokalizacja: Kraków

Post 22-06-2005 21:58

A ja jestem adhd-owcem słuchowcem. Szybko się uczę języków obcych, nie cierpię hałasu, chociaż muzyki słucham rzadko, co nie znaczy, że w ogóle jej nie lubię.

olajaksa

Awatar użytkownika

Dama/Kawaler Złotego Orderu ADHD

Posty: 105


Rejestracja:
04-07-2005 18:42

Post 19-05-2007 13:00

Test pozwalający ustalić dominującą półkulę mózgową.

Wybierz odpowiedź, która wydaje ci się najbardziej naturalna i oczywista.
Jeżeli jesteś absolutnie pewien, że obie odpowiedzi w równym stopniu odnoszą się do ciebie, zaznacz obie.

1. Zamknij oczy. Zobacz czerwony. Co widzisz?
a) litery c-z-e-r-w-o-n-y lub nic, ponieważ nie potrafisz tego zwizualizować,
b) kolor czerwony lub jakiś czerwony przedmiot.

2. Zamknij oczy. Zobacz trzy. Co widzisz?
a) litery t-r-z-y, cyfrę 3 albo nic, ponieważ nie potrafisz tego zwizualizować,
b) trzy zwierzęta, troje ludzi lub trzy przedmioty.

3. Gdy grasz na jakimś instrumencie lub śpiewasz:
a) nie potrafisz grać ze słuchu i musisz czytać nuty,
b) potrafisz grać ze słuchu, jeśli jest taka potrzeba.

4. Gdy składasz coś lub montujesz:
a) wolisz czytać pisemne instrukcje, a następnie postępować z ich wskazaniami,
b) wolisz korzystać z ilustracji i diagramów lub po prostu samemu się wszystkim zając bez jakichkolwiek wskazówek.

5. Gdy ktoś do ciebie mówi:
a) zwracasz więcej uwagi na słowa, nie przywiązując znaczenia do komunikacji pozawerbalnej,
b) zwracasz więcej uwagi na komunikację pozawerbalną na przykład na wyraz twarzy danej osoby, ruchy jej ciała, tembr głosu.

6. Lepiej radzisz sobie, mając do czynienia z:
a) literami, cyframi i słowami,
b) kolorami, kształtami, obrazami i przedmiotami.

7. Gdy czytasz książkę:
a) słyszysz w głowie czytane przez siebie słowa,
b) widzisz w głowie akcję książki niczym film.

8. Którą ręką piszesz?
a) prawą,
b) lewą.

9. Gdy rozwiązujesz jakieś zadanie matematyczne, który ze sposobów jest dla ciebie najłatwiejszy?
a) rozwiązujesz go w formie cyfr i słów,
b) rozrysowujesz go, rozwiązujesz, używając materiałów, które można dotknąć, lub używasz palców.

10. Wolisz:
a) mówić o swoich ideach?
b) robić coś z realnymi przedmiotami.?

11. Czy w twoim pokoju lub na twoim biurku panuje:
a) ład i porządek?
b) bałagan i nieporządek z punktu widzenia innych, ty jednak doskonale wiesz, gdzie co jest.

12. Jeśli nikt nie mówi ci, co masz robić, jak najprawdopodobniej postąpisz?
a) wykonasz wszystko zgodnie z planem, którego się trzymasz,
b) wykonasz wszystko w ostatniej chwili lub według swojego własnego tempa, i/lub będziesz chciał nadal pracować, nawet gdy czas się już skończył.

13. Jeśli nikt nie powiedziałby ci, co masz robić:
a) zazwyczaj byłbyś punktualny,
b) często byś się spóźniał.

14. Zwykle czytasz książkę lub czasopismo:
a) od początku do końca,
b) od końca do początku lub skacząc to tu, to tam.

15. Które z poniższych stwierdzeń najlepiej do ciebie pasuje?
a) zwykle opowiadasz i lubisz słuchać o zdarzeniach ze wszystkimi szczegółami podanymi we właściwej kolejności,
b) zwykle opowiadasz o głównym szczególe jakiegoś zdarzenia, a kiedy inni opowiadają ci o jakimś zdarzeniu, niecierpliwisz się, jeśli szybko nie przechodzą do sedna sprawy.

16. Gdy rozwiązujesz łamigłówkę lub pracujesz nad jakimś projektem, czy:
a) praca przebiega gładko, mimo że nie widziałeś wcześniej efektu końcowego?
b) musisz zobaczyć efekt końcowy, zanim zabierzesz się do pracy?

17. Którą z metod organizowania notatek wolisz:
a) wypisywanie w punktach lub sporządzanie listy spraw,
b) wykonywanie rodzaju mapy umysłowej lub sieci z wzajemnie połączonymi okręgami.

18. Gdy ktoś instruuje cię, jak coś zrobić, gdybyś miał wolny wybór, wolałbyś:
a) stosować się do instrukcji?
b) wymyślić nowy sposób zrobienia tego czegoś lub spróbować zrobić to po swojemu?

19. Pracując przy biurku:
a) siedzisz prosto?
b) garbisz się lub pochylasz nad biurkiem, odchylasz się w fotelu, by poczuć się wygodnie, lub wstajesz od czasu do czasu.

20. Które z poniższych stwierdzeń najlepiej do ciebie pasuje?
a) zazwyczaj prawidłowo zapisujesz słowa i liczby,
b) czasami mylisz litery i cyfry lub zapisujesz niektóre słowa, litery i cyfry w odwrotnej kolejności lub od tyłu.

21. Co bardziej do ciebie pasuje?
a) wymawiasz słowa poprawnie i we właściwym porządku.
b) czasami mieszasz słowa w zdaniu lub wypowiadasz inne słowo, niż zamierzałeś; wiesz jednak, co chcesz powiedzieć.

22. Zwykle:
a) rozmawiając z kimś, trzymasz się tematu,
b) zmieniasz temat i zaczynasz mówić o czymś innym co wydaje ci się z nim związane.

23. Zazwyczaj:
a) robisz plany i trzymasz się ich,
b) decydujesz o wszystkim w ostatniej chwili, płyniesz z prądem lub robisz w danym momencie to, na co masz ochotę.

24. Zazwyczaj interesują cię:
a) projekty artystyczne, w których masz stosować się do ściśle określonych sposobów postępowania lub szczegółowych instrukcji,
b) projekty artystyczne, które dają ci wolność tworzenia tego, czego chcesz.

25. Zwykle:
a) grasz na instrumencie lub śpiewasz, odczytując zapis muzyczny lub korzystając z tego, czego nauczyłeś się od innych,
b) tworzysz swoją własną muzykę, melodie i piosenki.

26. Lubisz:
a) sporty, które mają ściśle określone przepisy i reguły,
b) sporty, które umożliwiają ci swobodne zachowanie bez przestrzegania sztywnych reguł.

27. Zwykle:
a) pracujesz systematycznie, krok po kroku, aż osiągniesz zamierzony cel,
b) najpierw widzisz cały obraz lub efekt końcowy, a następnie cofasz się i przepracowujesz kolejne etapy prowadzące do jego osiągnięcia.

28. Które z poniższych stwierdzeń najlepiej do ciebie pasuje?
a) myślisz o faktach i wydarzeniach, które rzeczywiście miały miejsce,
b) myślisz w sposób imaginatywny i kreatywny o tym, co mogłoby się zdarzyć lub powstać w przyszłości.

29. Poznajesz rzeczy:
a) ucząc się od świata, innych ludzi lub czytając,
b) intuicyjnie i nie potrafisz wyjaśnić, w jaki sposób się czegoś dowiedziałeś lub dlaczego coś wiesz.

30. Zwykle:
a) trzymasz się faktów,
b) wyobrażasz sobie to, co mogłoby się zdarzyć.

31. Zazwyczaj:
a) masz poczucie czasu,
b) tracisz poczucie czasu.

32. Radzisz sobie:
a) słabo z odczytywaniem pozawerbalnych komunikatów,
b) dobrze z odczytywaniem pozawerbalnych komunikatów.

33. Dajesz sobie lepiej radę z:
a) instrukcjami werbalnymi lub pisemnymi,
b) instrukcjami w formie obrazów i map.

34. Lepiej się czujesz:
a) będąc kreatywny w stosunku do istniejących materiałów i zestawiając je w nowy sposób,
b) wymyślając lub tworząc coś nowego i dotąd nie istniejącego.

35. Zwykle pracujesz nad:
a) jednym projektem w danym momencie, zachowując określony porządek,
b) wieloma projektami jednocześnie.

36. W jakim otoczeniu wolałbyś pracować?
a) zorganizowanym, w którym panuje porządek, ktoś mów ci, co masz robić, obowiązuje harmonogram pracy, w danym momencie wykonujesz jeden projekt, krok po kroku, systematycznie,
b) niezorganizowanym, gdzie masz wolność wyboru i możesz zając się tym, czym chcesz, gdzie możesz być do woli kreatywny i pomysłowy, trzymać swoje rzeczy w sposób, jaki ci odpowiada, wykonywać jednocześnie tyle projektów, ile ci się podoba, bez podporządkowywania się harmonogramowi.

Policz wszystkie odpowiedzi „a” ………….
Policz wszystkie odpowiedzi „b” ………….
Policz wszystkie odpowiedzi „a i b” ……….....


Interpretacja wyników:
Najwięcej punktów w kategorii „a”- masz tendencję do posługiwania się głownie lewa półkulą mózgową.
Najwięcej punktów w kategorii „b” - masz tendencję do posługiwania się głownie prawą półkulą mózgową
Najwięcej „a i b” – wykazujesz tendencję do posługiwania się w zintegrowany sposób obiema półkulami.
Ostatnio zmieniony 19-05-2007 13:07 przez olajaksa, łącznie zmieniany 2 razy

olajaksa

Awatar użytkownika

Dama/Kawaler Złotego Orderu ADHD

Posty: 105


Rejestracja:
04-07-2005 18:42

Post 19-05-2007 13:03

Test pozwalający ustalić odpowiadający ci styl uczenia się.

1. Spotykasz nieznaną ci osobę, na co zwracasz uwagę w pierwszej kolejności?
a) jak wygląda i jak jest ubrana,
b) w jaki sposób i co mówi, jaki ma głos
c) co w stosunku do niej czujesz,
d) w jaki sposób się zachowuje i co robi.

2. Co najczęściej zostaje ci w pamięci, po kilku dniach od spotkania nieznanej ci wcześniej osoby?
a) jej twarz,
b) jej imię / nazwisko,
c) to, co czułeś, będąc w jej towarzystwie, nawet jeśli zapomniałeś jej imię / nazwisko lub twarz

3. Gdy wchodzisz do nieznanego ci pomieszczenia, na co zwracasz przede wszystkim uwagę?
a) na jego wygląd,
b) na dźwięki i rozmowy, jakie się w nim toczą,
c) na to, jak dobrze emocjonalnie i fizycznie się w nim czujesz,
d) na to ,co się w nim dzieje i co ty mógłbyś w nim robić.

4. Gdy uczysz się czegoś nowego, w jaki sposób robisz to najchętniej?
a) gdy nauczyciel daje ci coś do czytania na papierze lub tablicy, pokazuje ci książki, ilustracje, wykresy, mapy, szkice lub przedmioty, nie każąc ci przy tym niczego mówić, pisać, ani o niczym dyskutować
b) gdy nauczyciel wyjaśnia wszystko, mówiąc lub wygłaszając wykład, pozwala ci przedyskutować temat i zadawać pytania, nie każąc ci przy tym na nic patrzeć, niczego czytać, pisać ani robić,
c) gdy nauczyciel pozwala ci zapisywać informacje lub sporządzać rysunki, dotykać przedmiotów, pisać na klawiaturze lub robić coś rękami,
d) gdy nauczyciel pozwala ci robić projekty, symulacje, eksperymenty, grać w gry, odgrywać role, odtwarzać rzeczywiste sytuacje z życia, dokonywać odkryć lub też angażować się w inne działania związane z ruchem,

5. Gdy uczysz czegoś innych, co zwykle robisz?
a) dajesz im coś do oglądania, na przykład jakiś przedmiot, ilustrację lub wykres, udzielając przy tym jedynie krótkiego werbalnego wyjaśnienia lub nie udzielając go wcale, dopuszczając lub nie do krótkiej dyskusji,
b) objaśniasz wszystko werbalnie, nie pokazując żadnych materiałów graficznych,
c) rysujesz coś, piszesz lub w inny sposób używasz rąk do wyjaśniania,
d) demonstrujesz coś, robiąc to lub każesz uczniom robić to wspólnie z tobą

6. Jaki rodzaj książek czytasz najchętniej?
a) książki zawierające informacje faktograficzne, historyczne lub dużo dialogów,
b) książki, które zawierają opisy pomagające ci zobaczyć to, co się dzieje,
c) książki o uczuciach i emocjach bohaterów, poradnik książki o emocjach i związkach międzyludzkich lub książki na temat tego, jak poprawić stan twojego ciała i umysłu,
d) krótkie książki z wartką akcją lub książki, które pomagają ci doskonalić umiejętności w sporcie, hobby czy też rozwijać jakiś talent.

7. Którą z poniższych czynności wykonujesz najchętniej w czasie wolnym?
a) czytasz książki lub przeglądasz czasopismo,
b) słuchasz książki nagranej na kasetę, rozmowy na radiu, słuchasz muzyki lub sam muzykujesz,
c) piszesz, rysujesz, piszesz na maszynie / komputerze lub robisz coś rękami
d) uprawiasz sport, budujesz coś lub grasz w grę wymagającą ruchu,

8. Które z poniższych stwierdzeń najlepiej charakteryzują sposób, w jaki czytasz lub uczysz się?
a) potrafisz się uczyć, gdy słychać muzykę, inne dźwięki lub rozmowę, ponieważ umiesz się od nich odseparować,
b) nie potrafisz się uczyć, gdy w twoim pobliżu słychać muzykę, inne dźwięki lub rozmowę, ponieważ nie umiesz się od nich odseparować,
c) musisz czuć się wygodnie, rozluźniony; potrafisz pracować zarówno przy muzyce jak i w ciszy, jednak dekoncentrują cię negatywne uczucia innych,
d) Musisz czuć się wygodnie, rozluźniony; potrafisz pracować zarówno przy muzyce,
Jak i w ciszy, jednak dekoncentruje cię działalność i ruchy innych osób znajdujących się w tym samym pomieszczeniu.

9. Gdy z kimś rozmawiasz, gzie kierujesz wzrok? (Aby odpowiedzieć na to pytanie, możesz poprosić kogoś, by cię obserwował w trakcie rozmowy).
a) patrzysz na twarz rozmówcy, chcesz także, by ta osoba patrzyła na twoją twarz, gdy do niej mówisz
b) spoglądasz jedynie krótko na rozmówcę , po czym twój wzrok wędruje na prawo i lewo,
c) spoglądasz jedynie krótko na rozmówcę, by zobaczyć jego wyraz twarzy, po czym spoglądasz w dół lub w bok
d) rzadko spoglądasz na rozmówcę , patrzysz głównie w dół lub w bok, jeśli jednak pojawi się jakiś ruch lub działanie natychmiast spoglądasz w tamtym kierunku.

10. Które z poniższych stwierdzeń najlepiej do ciebie pasuje?
a) zwracasz uwagę na kolory, kształty, wzory i desenie w miejscach, w których się znajdujesz: masz dobre oko do barw i kształtów
b) nie znosisz ciszy, i jeśli tam, gdzie akurat jesteś jest za cicho, nucisz coś , podśpiewujesz lub głośno mówisz: włączasz radio, telewizor, magnetofon, by w twoim otoczeniu były bodźce słuchowe
c) jesteś wrażliwy na uczucia innych ludzi, twoje własne uczucia łatwo ulegają zranieniu: nie potrafisz się skoncentrować, gdy inni cię nie lubią, czujesz potrzebę bycia kochanym i akceptowanym , by pracować
d) trudno ci wysiedzieć w jednym miejscu, potrzebujesz dużo ruchu, a jeśli już musisz siedzieć garbisz się, wiercisz, stukasz w podłogę butami lub często niespokojnie poruszasz nogami

11. Które z poniższych stwierdzeń najlepiej do ciebie pasuje?
a) zwracasz uwagę na nieodpowiednie dopasowanie części garderoby danej osoby, lub na to , że jej włosy są w nieładzie i często chcesz to naprawić
b) niepokoi cię , gdy ktoś nie potrafi się dobrze wysławiać, jesteś wrażliwy na odgłosy kapiącego kranu lub odgłosy wydawane przez urządzenia gospodarstwa domowego
c) płaczesz podczas wzruszających scen w kinie lub czytają c wzruszającą książkę
d) niepokoisz się i czujesz się nie przyjemnie , gdy jesteś zmuszony siedzieć nieruchomo, nie potrafisz przebywać zbyt długo w jednym miejscu

12. Co wywołuje u ciebie największy niepokój?
a) miejsce, w którym panuje bałagan i nieład
b) miejsce, w którym jest za cicho
c) miejsce, w którym nie czujesz się dobrze fizycznie lub emocjonalnie
d) miejsce, w którym nie wolno niczego robić lub jest za mało przestrzeni na ruch

13. Czego najbardziej nie lubisz ,podczas gdy ktoś cię uczy?
a) słuchania wykładu, na którym nie wykorzystuje się żadnych pomocy wizualnych
b) czytania po cichu bez żadnych werbalnych wyjaśnień czy dyskusji
c) niemożności rysowania, gryzmolenia czegoś na kartce papieru, dotykania wszystkiego rękami lub sporządzania notatek, nawet jeśli nie będziesz już nigdy z nich korzystał
d) patrzenia i słuchania w bezruchu

14. Wróć pamięcią do jakiegoś szczęśliwego momentu ze swojego życia. Przez chwilę spróbuj przypomnieć sobie jak najwięcej szczegółów związanych z wydarzeniem. Jakie wspomnienia utkwiły ci w pamięci?
a) to, co widziałeś ,np. wygląd ludzi, miejsc, czy przedmiotów
b) to, co słyszałeś ,np. dialogi i rozmowy, to , co powiedziałeś, oraz dźwięki wokół ciebie
c) wrażenia dotykowe na skórze i ciele, a także to, jak czułeś się fizycznie i emocjonalnie,
d) to, co robiłeś , ruchy twojego ciała, twoje dokonania.

15. Wyobraź sobie, że musisz przez cały czas przebywać w jednym z niżej opisanych miejsc, w których możesz wykonywać różnego rodzaju czynności. W którym z nich czułbyś się najlepiej?
a) miejsce, w którym możesz czytać, oglądać obrazy, dzieła sztuki, mapy, wykresy, fotografie, rozwiązywać zagadki wizualne t. j. odnajdywanie drogi w labiryncie, wyszukiwanie brakującego elementu obrazu, grać w gry słowne takie jak scrabble, zajmować się dekorowaniem wnętrz lub przymierzać ubrania,
b) miejsce, w którym możesz słuchać nagranych na kasety opowiadań, muzyki, radiowych lub telewizyjnych talk show i wiadomości; grać na instrumencie lub śpiewać; rozprawiać o czymś, bawić się głośno w gry słowne, udawać dyskdżokeja; czytać na głos, wygłaszać przemówienia, fragmenty ról ze sztuk teatralnych i filmów, czytać na głos poezje lub opowiadania
c) miejsce, w którym możesz malować, rysować, rzeźbić lub zajmować się rzemiosłem: tworzyć coś na piśmie lub pisać coś na komputerze: wykonywać czynności przy użyciu rąk, takie jak gra na instrumencie, gra w gry planszowe, takie jak szachy czy warcaby, lub budowanie modeli,
d) miejsce, w którym możesz uprawiać sport, grać w piłkę lub w gry ruchowe, które angażują twoje ciało: odgrywać rolę w sztuce teatralnej lub przedstawieniu; robić projekty, podczas których możesz wstać i poruszać się robić eksperymenty, badać i odkrywać nowe rzeczy, budować coś lub składać ze sobą mechanicznie elementy; brać udział w zbiorowym współzawodnictwie,

16. Gdybyś miał zapamiętać nowe słowo, zrobiłbyś to najlepiej;
a) widząc je,
b) słysząc je
c) zapisując je
d) odtwarzając to słowo w umyśle lub fizycznie


Obliczanie wyników
Oblicz wyniki tekstu w następujący sposób ( jeśli na jakieś pytanie dałeś więcej niż jedną odpowiedź, w podsumowaniu uwzględnij wszystkie odpowiedzi);
Podsumuj i zapisz wszystkie odpowiedzi a; ..........
Podsumuj i zapisz wszystkie odpowiedzi b; ..........
Podsumuj i zapisz wszystkie odpowiedzi c; ..........
Podsumuj i zapisz wszystkie odpowiedzi d; ..........
Jeśli udzieliłeś najwięcej odpowiedzi a, jesteś wzrokowcem.
Jeśli udzieliłeś najwięcej odpowiedzi b, jesteś słuchowcem.
Jeśli udzieliłeś najwięcej odpowiedzi c, jesteś dotykowcem.
Jeśli udzieliłeś najwięcej odpowiedzi d, jesteś kinestetykiem.
Zapamiętaj także, który ze stylów uczenia się zajmuje u ciebie drugie, trzecie i ostatnie miejsce. (Uwaga! Niektórzy ludzie wykształcili u siebie kilka lub nawet wszystkie cztery style uczenia się, bywa też, iż dwa, trzy lub cztery style uczenia się są ze sobą wzajemnie powiązane).

mateuszeek

Posty: 5


Rejestracja:
12-10-2009 18:56

Post 12-10-2009 19:16

Ciekawe... mnie na szkoleniach uczono że nie istnieją preferowane systemy reprezentacyjny (kanałów sensoryczny) być może jest tak że każdy z nas używa całościowo częściej jeden z systemów reprezentacji dużo częściej niż inne, ale i tak to wszystko zależy od kontekstu i strategii mentalnych jakie używasz w swoim życiu. Dlatego nie warto brać do siebie generalizacji o tym, do jakiej z tych szufladek ty pasujesz, pamiętam jak kiedyś chodząc na zakupy nie wiedziałem co mam wybrać, musiałem przymierzać i sprawdzać jak się z tym czuje, bo patrząc na ubrania wcale nie mogłem rozróżnić co jest lepsze, a co gorsze... można powiedzieć że wtedy akurat JA, byłem bardziej czuciowcem, ale to się zmieniło, dlatego nie warto się ograniczać do tego jak bardzo jesteśmy upośledzeni na chwile obecną, a warto rozwijać własną wrażliwość sensoryczną.

Polecam Image Streaming, Win Wengera wtedy gdy chcesz poprawić twój kanał wzrokowy, który może się przydać np. w takiej sytuacji jaką opisałem ja wyżej.

A jeżeli chodzi o styl nauki, zakładając że na tym forum większość z was ma ADHD (haha... to dopiero szufladka) uczy się w sposób... hmm... deficyt uwagi = wielkie panoramiczne obrazy, więc pewnie podczas uczenia się tworzysz w głowie wielkie animowane filmy, wyobrażając sobie to czego się uczysz i mechanizmy zachodzące między elementami których się uczysz... dlatego więc słuchowcem pewnie nie jesteś, mimo że dialogiem wewnętrznym możesz komentować to czego się uczysz.
Czuciowcem również musisz być bo filmy które robisz w głowie muszą posiadać ślad kinestetyczny (czuciowy) który pozwala ci w pewien sposób go naznaczyć treść, odpowiednią formą którą rozpoznaje twój mózg.

mrówa

Awatar użytkownika

Wsparcie

Posty: 3400


Rejestracja:
17-10-2005 11:44

Post 13-10-2009 10:17

mateuszeek pisze: pamiętam jak kiedyś chodząc na zakupy nie wiedziałem co mam wybrać, musiałem przymierzać i sprawdzać jak się z tym czuje, bo patrząc na ubrania wcale nie mogłem rozróżnić co jest lepsze, a co gorsze...
przykład kulą w płot.
90% facetów kupuje ubrania nie ze względu na ich urodę, ale ze względu na to, jak się w nich czują.
Rzadko który facet założy biodrówki, choć mogą być bardzo ładne i wykonane z wysokiej jakości materiału.

Ida

Awatar użytkownika

Lady Chaos

Posty: 4734


Rejestracja:
08-07-2008 14:38

Post 13-10-2009 11:51

Dobra Mateuszeeek nie przedłużajmy.

Przeczytałam Twoje posty i w związku z tym mam 2 pytania:

-czy Ty zacząłeś prowadzić tutaj na forum jakieś wykłady?
Ton "wszystkowiedzącego" jaki bije z Twoich postów nie zachęca do dyskusji, a wręcz przeciwnie. Prawdopodobnie piszesz nawet mądre i ciekawe rzeczy jednak forma nie zachęca do podjęcia tematu.
Nie wspominając już o tym, ze nie raczyłeś się nawet przedstawić i napisać kilka słów o sobie. U nas jest taki zwyczaj (stąd kilka nawet wątków powitalnych). To chyba nie jest nic nowego/trudnego dla osoby z taką wiedzą jak Ty?

-co chciałbyś nam sprzedać?
Za "wszystkowiedzących" lubią też uchodzić hmm... akwizytorzy. Fakt, że od razu zacząłeś "wykłady" pozwala mi sadzić, że masz tutaj "coś do załatwienia" więc może po postu coś sprzedajesz?

Jeśli jednak nie wpadłeś tutaj na chwilkę, chcesz o czymś podyskutować i nic nie sprzedajesz to zacznij jeszcze raz, a może być całkiem miło :)
"Nigdy nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi Cię na swój poziom, a potem zabije doświadczeniem."

dreptak

Awatar użytkownika

Terapeuta

Posty: 13291


Rejestracja:
20-02-2005 21:41

Lokalizacja: Warszawa

Post 13-10-2009 17:57

mateuszeek pisze:Ciekawe... mnie na szkoleniach uczono że nie istnieją preferowane systemy reprezentacyjny (kanałów sensoryczny) być może jest tak że każdy z nas używa całościowo częściej jeden z systemów reprezentacji dużo częściej niż inne, ale i tak to wszystko zależy od kontekstu i strategii mentalnych jakie używasz w swoim życiu.
Ponieważ nie wiem na jakich szkoleniach byłeś nie mogę podjąć dyskusji merytorycznej. Ale jak na mój gust szkolenia były dość specyficzne, ponieważ podważają wyniki wielu wiarygodnych badań. Zresztą nie tylko badań - znam wielu ludzi, którzy są kontrprzykładami dla Twojej tezy.
Dlatego proszę, podejdź bardziej krytycznie do tego, czego jesteś nauczany i nie powtarzaj tego publicznie bo się zwyczajnie kompromitujesz.
Znajomość języka i idiomatyki nie jest żadną nobilitacją. Można znać siedem języków i nie mieć w nich nic do powiedzenia, tak jak się przydarzyło jednemu z naszych królów.

Dosia

Awatar użytkownika

Rodzic i nauczyciel

Posty: 11855


Rejestracja:
11-05-2006 02:24

Dzieci: Marcin 21 lat ADHD, Piotr 29 lat

Post 13-10-2009 19:50

dreptak pisze:Znajomość języka i idiomatyki nie jest żadną nobilitacją.
Natomiast, przy nieznajomości gramatyki, może być drażniąca. Bezpieczniej jest wyrażać się prosto, wtedy łatwiej wybaczyć brak poprawnego stylu ;) .
Moi synowie są już dorośli, obaj po maturze i usamodzielnieni. :OK:

Przekonałam się, że ani ADHD ani ZA nie jest wyrokiem i staram się szerzyć wiedzę o tym, jak to robić, chociaż uważam, że największe, najpełniejsze i najbardziej wartościowe źródło tej wiedzy znajduje się właśnie tutaj, na tym forum.

dosia.eu - mój blog o wychowaniu, mój facebook.
Zapraszam do czytania, lajkowania, rozpowszechniania i dziękuję. :)

Wróć do Dysleksja i inne dys...



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.