Forum     Forum - powrót na pocztek forum Portal - powrót na ADHD.org.pl Office Bogdan Mizerski

Jak rozpoznać dyslektyka??

Moderator: Moderatorzy

Halina

Awatar użytkownika

Licencjonowana ADHD-owa Czarownica

Posty: 5819


Rejestracja:
08-03-2005 22:32

Lokalizacja: Górny Śląsk

Dzieci: Piotrek 24 CZR z cechami ADHD i Krzyś 15 gimnazjalista ZA z cechami ADHD

Ja: ADHD zdiagnozowane przez lekarzy moich dzieci

Post 23-04-2005 11:55

Jak rozpoznać dyslektyka??

Piotrek od 3 klasy szkoły podstawowej był traktowany jak dziecko ryzyka dysleksji i do dziś nikt nie rozpoznał jej u niego. Niestety moje dziecko niedowidzi na prawe oko, ma ADHD i moim zdaniem i zdaniem nauczycieli z podstawówki ma dysleksję, dysgrafię i dysortografię, ponieważ ma wadę wzroku podobno nikt nie może na 100% stwierdzić u niego dysleksji. Dlatego niestety na egzaminie gimnazjalnym prawdopodobnie niestety nie będzie mógł mieć lektora i nikt nie weźmie pod uwagę jego dysortografii znowu zostanie oceniony za błędy ortograficzne, których robi ogromne ilości pomimo znajomości zasad.
Sama ADHD, synowie ZA z cechami ADHD, a mąż podejrzany o ADD
Obrazek
Obrazek
tel. 799223703

Agatka

Awatar użytkownika

Profesorowa

Posty: 1001


Rejestracja:
10-03-2005 21:16

Lokalizacja: Kraków

Post 23-04-2005 20:01

Halina! Wada wzroku nic nie ma do dysortografii! No chyba, ze jest niedowidzenie, ale to jest zupelnie inna sprawa. Psycholog rozpoznaje dysortografie, do poradni mozna isc bez wiedzy i namaszczenia nauczycielki. jak mial ryzyko i mowisz, ze robi kupe bykow, to pewnie ma te dysortografie! Przynajmniej przed liceum z nim idz do jakiegos sensownego psychologa!
jestem psychologiem:) i lubię to forum
Agata Orzeł-Żukowska
psycholog dziecięcy i terapeuta rodzinny
terapeuta biofeedback

Halina

Awatar użytkownika

Licencjonowana ADHD-owa Czarownica

Posty: 5819


Rejestracja:
08-03-2005 22:32

Lokalizacja: Górny Śląsk

Dzieci: Piotrek 24 CZR z cechami ADHD i Krzyś 15 gimnazjalista ZA z cechami ADHD

Ja: ADHD zdiagnozowane przez lekarzy moich dzieci

Post 23-04-2005 21:07

Chodzimy do najsensowniejszej Poradni w Katowicach. Lepszej nie znajdziemy, ale sami nie wiedzą co z nim zrobić? Główne zasady ortograficzne zna, natomiast nie potrafi ich zastosować w praktyce, dla niego nie ma znaczenia czy pisze wielką literą, czy małą, czy pisze si, czy ś i inne, natomiast zasady zna i potrafi powiedzieć dlaczego w danym słowie jest napisane ó, a nie u np, te zasady systematycznie tłucze z panią pedagog i ciągle robi okropne błędy. Ja już nie wiem co mam z tym wszystkim zrobić?
Sama ADHD, synowie ZA z cechami ADHD, a mąż podejrzany o ADD
Obrazek
Obrazek
tel. 799223703

Żona Dreptaka

Wsparcie

Posty: 6424


Rejestracja:
14-03-2005 21:39

Post 23-04-2005 22:38

Halinko,
to co opisałaś to jest właśnie dysortografia
w najczystszym wydaniu!!!

Agatka

Awatar użytkownika

Profesorowa

Posty: 1001


Rejestracja:
10-03-2005 21:16

Lokalizacja: Kraków

Post 24-04-2005 14:17

Halina! pedagog ci nie wyda opinii o dysleksji, wal do psychologa, ktory badal mlodego!
jestem psychologiem:) i lubię to forum
Agata Orzeł-Żukowska
psycholog dziecięcy i terapeuta rodzinny
terapeuta biofeedback

mtmonika

Awatar użytkownika

Wsparcie

Posty: 1381


Rejestracja:
09-03-2005 11:42

Lokalizacja: Jaworzno/Górny Śląsk

Post 25-04-2005 13:00

Re: Kiedy rozpoznaje się dysleksję i inne dys...

Halina pisze:...... Niestety moje dziecko niedowidzi na prawe oko.......
Dlatego niestety na egzaminie gimnazjalnym prawdopodobnie niestety nie będzie mógł mieć lektora .........


Halinko, co dys..., to już ci dpowiedziano, ja natomiast chciałam ci zwrócić uwagę, ze lektor jest przeznaczony m.in. własnie dla dzieci niedowidzących, więc dys... tu jest jakby obok tego.
Monika
"Rodzice to skomplikowany system operacyjny" - wg Wiktora, czerwiec 2005

Agatka

Awatar użytkownika

Profesorowa

Posty: 1001


Rejestracja:
10-03-2005 21:16

Lokalizacja: Kraków

Post 26-04-2005 14:03

Dla dzieci niedowidzacych jest tez inny arkusz - z wiekszymi literami, tylko trzeba miec od okulisty zaswiadczenie i z tym wszystkim idzie sie do poradni, chyba, ze szkola uzna od lekarza.
jestem psychologiem:) i lubię to forum
Agata Orzeł-Żukowska
psycholog dziecięcy i terapeuta rodzinny
terapeuta biofeedback

Żaneta

Awatar użytkownika

Dama/Kawaler Złotego Orderu ADHD

Posty: 179


Rejestracja:
26-08-2005 19:03

Lokalizacja: Katowice

Post 17-03-2006 12:25

Przyznam się ,że ostatnio zaczełam się zastanawiać czy mój syn nie ma dysleksji. Obecnie chodzi do zerówki i głównie skupiłam się nad jego adhd. Martwi mnie to ,że ma ogromne trudności z nauczeniem się literek sam pisze z wielką trudnością chodż dobrze pisze po śladzie. O łączeniu literek w proste słowa nie ma mowy. Do piątego roku życia nie potrafił zrobić prostej kreski więc o malowaniu nawet nie było mowy. Teraz maluje jednak te obrazki nadal są na zaniżonym poziomie. Kolorowanie poprawiło się lecz nadal bardzo mocno naciska kredki. Po krótkim malowaniu zauważam że przekłada kredki z ręki do ręki choć większość wykonuje prawą . Miał robione pod tym kontem badanie ale nie da się jednoznacznie stwierdzić która półkula jest bardziej dominująca. Jest niezgrabny ruchowo i większość ćwiczeń sprawia mu trudności . Mowa bardzo się poprawiła dzięki intensywnej pracy logopedy ale rok temu miał poóźnienie jakieś 3,5 roku. Czy u tak małych dzieci rospoznaje się juz dysleksję ,czy na badanie pod tym kątem kieruje psycholog? A jeszcze zapomniałam o jednym do piątego roku zycia nie rozpoznawał kolorów i nie potrafił ich nazwać teraz jest już dobrze ,robiliśmy też szczegółowe badania wzroku i wszystko jest ok.
Żaneta mama i żona ADHD-owców

iwpal

Awatar użytkownika

Dama/Kawaler Srebrnego Orderu ADHD

Posty: 64


Rejestracja:
27-05-2005 07:13

Lokalizacja: Poznań

Post 17-03-2006 14:07

Żaneto, na mur-beton jest w grupie ryzyka dysleksji. Idź do Poradni Psych-Ped. (zapytaj w przeszkolu, któe sie Wami opiekuje). Powinien go zbadać i psycholog i pedagog; ja bym jeszcze dorzuciła SI, ale powiecie, ze jestem "skrzywiona". Na badanie nikt Cie nie musi kierować, do PPP mozesz udać sie sama i zgłosić problem - zapisza Was na termin.
Pozdrawiam
IwonaP.
nie mam ADHD, ale za to jestem psychologiem

Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz.

Gość

Post 17-03-2006 14:21

U mojego Bartka sama zuważyłam że coś nie tak - jego rysunki bardzo odbiegały od rys. innych dzieci. Jako pięciolatek nie był zdecydowany którą ręką ma pisać. W zerówce zaczęło się lustrzane pismo (całe wyrazy i niektóre literki) i trudności z kaligrafią. Pani uspakajała, że się dociągnie do grupy. W 1 klasie sama zaciągłam go do por. na badania. Najpierw było orzeczenie- grupa ryzyka dyslektycznego , teraz już Pani napisała dysleksja + dysgrafia+ADHD. Żaneta - im wcześniejsza diagnoza tym lepiej. W szkole będą wiedzieli co robić z dzieckiem.

Agatka

Awatar użytkownika

Profesorowa

Posty: 1001


Rejestracja:
10-03-2005 21:16

Lokalizacja: Kraków

Post 17-03-2006 18:09

Iwonko! SI jest bardzo dobra metodą i daje świetrne rezultaty, nikt tu temu nie zaprzecza. Tylko w poradniach rejonowych jest mało przeszkolonych w SI, a jak są, to wykorzystuja wiedzę i umiejętności w prywatrnych gabinetach. Pozdrawiam.
jestem psychologiem:) i lubię to forum
Agata Orzeł-Żukowska
psycholog dziecięcy i terapeuta rodzinny
terapeuta biofeedback

Żaneta

Awatar użytkownika

Dama/Kawaler Złotego Orderu ADHD

Posty: 179


Rejestracja:
26-08-2005 19:03

Lokalizacja: Katowice

Post 18-03-2006 10:47

Od piątego roku zycia chodzimy do psychologa ,logopedy, a od września na terapie Si. W poniedziałek mamy badanie pedagogiczne w sprawie odroczenia pierwszej klasy a pod koniec tygodnia wizytę u psychologa. Spróbuję na ten temat porozmawiać z paniami z poradni i zobacze co mi powiedza. Dziękuję za odpowiedzi . Pozdrawiam
Żaneta mama i żona ADHD-owców

małgosia

Awatar użytkownika

Wsparcie

Posty: 687


Rejestracja:
27-05-2005 16:12

Post 13-02-2007 22:48

Jak rozpoznać dyslektyka?
Opracowała: Kamila Hillar


Wśród różnego rodzaju niepowodzeń szkolnych u dzieci klas niższych obserwuje się także trudności o charakterze wybiórczym, związane z nauką czytania i pisania.

Na podstawie wyników badań ustalono, iż nie stwierdza się wyraźnej korelacji między trudnościami w czytaniu i pisaniu a poziomem inteligencji dziecka, natomiast ujawnia się ona wyraźnie między omawianymi trudnościami a zaburzeniami i opóźnieniami rozwojowymi mowy, funkcji słuchowej, wzrokowej, orientacji przestrzennej i procesu lateralizacji.

Czytanie i pisanie to złożone umiejętności wymagające prawidłowo rozwiniętych funkcji percepcyjno - motorycznych, a także ich wzajemnego współdziałania.

Przygotowanie dziecka do opanowania tych umiejętności wymaga rozwoju i doskonalenia sfer:

* sfery funkcji psychomotorycznych:
o sprawność analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno - ruchowego, (Kinestezja - to "czucie ruchu"; analizator kinestetyczny informuje nas o tym, jaki ruch wykonuje aparat ruchowy naszego organizmu)
o sprawność aparatu artykulacyjnego,
o sprawność manualna,
* sfery procesów emocjonalno - motywacyjnych.

Opóźnienia bądź zakłócenia w zakresie funkcji percepcyjno - motorycznych nazywane są fragmentarycznymi zaburzeniami rozwoju lub dysharmoniami rozwoju psychoruchowego, które warunkują specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu.

Wg H. Spionek dzieci z różnorodnymi zaburzeniami stanowią 70 % - 90 % uczniów z niepowodzeniami szkolnymi, 10 %- 15 % dzieci z niższych klas szkół podstawowych ma specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, zwane dysleksją rozwojową.

Terminologia określająca specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu jest bardzo bogata. Marta Bogdanowicz, wychodząc z doświadczeń klinicznych, używa ogólnego terminu dysleksja rozwojowa do określenia syndromu zaburzeń, w ramach którego funkcjonują trzy pojęcia:

* dysleksja ( w pojęciu węższym) - oznacza trudności w opanowaniu umiejętności czytania,
* dysortografia - to trudności w pisaniu, przejawiające się popełnianiem różnego rodzaju błędów, w tym ortograficznych,
* dysgrafia - to zaburzenia strony graficznej pisma, tzw. "brzydkie pismo".

W praktyce często używa się terminu dysleksja dla wszystkich zaburzeń łącznie.
W literaturze spotyka się także określenia legastenia, specyficzne trudności w uczeniu się. Terminem hiperdysleksja określamy trudności w czytaniu ze zrozumieniem. Czytanie jest prawidłowe, ale treść tekstu nie jest zrozumiała dla czytającego. Z kolei pseudodysleksja oznacza trudności w czytaniu i pisaniu, które uwarunkowane są zaniedbaniem środowiskowym.

SYMPTOMATOLOGIA - OBJAWY DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ

Opierając się na literaturze objawy zaburzeń mogą być zróżnicowane. Jednak najczęściej utrzymują się w nich podstawowe symptomy:

1. utrzymywanie się trudności w czytaniu i pisaniu aż do okresu dojrzałości;
2. rodzinne występowanie tych trudności;
3. częstsze występowanie ich u chłopców;
4. częste zaburzenia rozpoznawania symboli (głosek do liter, dźwięków do nut)
5. brak wyraźnych oznak uszkodzeń mózgu i defektów narządów zmysłu;
6. niepewność w określaniu czasu i kierunku;
7. trudności z zapamiętywaniem i organizacją materiału (których liczba przekracza pamięć bezpośrednią;
8. niepowodzenia mimo prawidłowej motywacji i normalnej lub wyższej inteligencji.

W różnym wieku pojawiają się lub nasilają nieco inne objawy zaburzeń rozwoju psychoruchowego i związane z nimi przejawy trudności w czytaniu i pisaniu.

J. Augur w materiałach Brytyjskiego Towarzystwa Dysleksji przytacza kolejną listę objawów.

Przed przystąpieniem dziecka do szkoły i na początku nauki można zaobserwować takie symptomy:

* trudności w zapinaniu ubrania, sznurowania butów;
* trudności ze stosowaniem zaimków: w środku, na zewnątrz, przed, za itp.;
* trudności z zapamiętaniem i wypełnianiem więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie;
* opóźnienie rozwoju mowy: trudności z wypowiadaniem się, wadliwa wymowa, częste przestawianie głosek, sylab;
* trudności z przypomnieniem sobie nazw przedmiotów;
* mylenie kierunków: lewa-prawa; oburęczność; skrzyżowana lateralizacja;
* trudności w nauce pisania: zwierciadlane odbicie liter, deformowanie kształtu,
* trudności z zapamiętaniem materiału w formie serii, sekwencji: dni tygodnia, nazwy miesięcy, litery alfabetu, tabliczka mnożenia;
* trudności z zapamiętaniem aktualnej daty, daty swoich urodzin, imienin i określenia czasu;
* słabe postępy w nauce czytania;
* szybka męczliwość i problemy z koncentracją uwagi;

Wiele z tych symptomów, zdaniem M. Critchleya może przetrwać do okresu szkolnego. Oto one:
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W CZYTANIU

* czytanie wolne, niepewne, "wymęczone",
* częste błędy: pomijanie wyrazów, dodawanie, zniekształcanie i odczytywanie innych, podobnych wyrazów;
* opuszczanie linii lub odczytanie jej ponownie, gubienie miejsca czytania;
* trudności w dzieleniu dłuższych wyrazów na sylaby i syntezie sylab;
* pomijanie interpunkcji, niewłaściwa intonacja czytanej treści;
* przestawianie liter w wyrazie, co zmienia jego sens;
* trudności w wyszukaniu najistotniejszej myśli w tekście;
* niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego;

SPECYFICZNE BŁĘDY W PISANIU

* trudności w pisaniu ze słuchu;
* niewłaściwe łączenie liter, mylenie p-b, p-g, n-u, m-w; (inwersja statyczna)
* przestawianie liter w wyrazach (inwersja dynamiczna) lub dodawanie;
* opuszczanie drobnych elementów liter, gubienie liter, opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów;
* przestawianie szyku dyktowanych wyrazów;
* trudności w pisaniu ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność(t-d, b-p, k-g);
* nie różnicowanie ę - en - e
* niewłaściwe stosowanie małych i wielkich liter,
* trudności w różnicowaniu wyrazów podobnie brzmiących (bułka - półka);
* błędy typowo ortograficzne wynikające ze słabej pamięci wzrokowej;
* zniekształcenie graficznej strony pisma;
* wolne tempo pisania;
* złe rozmieszczenie pracy pisemnej w przestrzeni;
* brak lub niewłaściwe stosowanie interpunkcji;

TRUDNOŚCI WYSTĘPUJĄCE W NAUCE INNYCH PRZEDMIOTÓW

1. Trudności w rysowaniu jako czynności
* trudności w rozplanowaniu rysunku
* zbyt silny lub zbyt słaby nacisk ołówka
* zmiany kierunku w rysunkach (błędny kierunek odwzorowywania)
2. Trudności w nauce języków obcych
* symptomy takie jak w języku polskim
* rozbieżność między wymową a pisownią
3. Trudności w uczeniu się pamięciowym
* tabliczka mnożenia
* nauka wierszy, piosenek
* ciągi słowne (nazwy miesięcy, dni tygodnia)
4. Trudności w nauce geografii
* utrudnione czytanie mapy
* niewłaściwa orientacja w stronach świata
5. Trudności w nauce geometrii
* zmiany kierunku w rysunkach geometrycznych
* trudności w różnicowaniu kształtów geometrycznych
* zakłócenia orientacji i wyobraźni przestrzennej
* trudności w rozumieniu pojęć geometrycznych
6. trudności występujące w nauce wych. fizycznego
* błędne rozumienie instrukcji ćwiczeń spowodowane słabą orientacją w schemacie ciała i przestrzeni
* obniżona sprawność ruchowa
7. Dodatkowym symptomem charakterystycznym dla dyslektyka jest nierównomierna koncentracja uwagi i wolne tempo pracy.


WSKAZÓWKI DO PRACY Z UCZNIEM DYSLEKTYCZNYM

Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów określa
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r.
Natomiast Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 r.
wprowadza zmiany w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

1. Należy często sprawdzać zeszyty i poprawność wykonania prac domowych w celu wyeliminowania błędów i zniekształcenia informacji.
2. W sposobie oceniania powinno uwzględniać się różnorakie czynniki wpływające na jakość pracy i włożony w nią wysiłek.
3. Nie należy ograniczać możliwości i zainteresowań humanistycznych uczniom, u których jedynym mankamentem jest dysortografia.
4. Uczniowie z mikrodeficytami mają często problemy w nauce języków obcych, stąd ważne jest skoncentrowanie się na nauce jednego języka.
5. Wszelkie sprawdziany pisemne wymagają wydłużonego limitu czasu, ocenianiu na jednakowych prawach czystopisu i brudnopisu oraz zastąpienia sprawdzianów ze słuchu pisaniem z pamięci.
6. Ze względu na występującą dysleksję nie należy odpytywać uczniów z czytania głośnego przed całym zespołem klasowym.
7. W przypadkach dysgrafii, gdy zmniejsza się czytelność pisma należy umożliwić uczniowi wykonanie prac kontrolnych na komputerze lub o ile jest to możliwe, to uczeń powinien odczytać tekst w obecności nauczyciela, wyjaśniając wątpliwości ortograficzne.
8. Wskazane jest kierowanie procesem samokształcenia i samokontroli, wyrabianie nawyku pracy ze słownikiem.
9. U uczniów z poważną dysgrafią wskazane jest zastąpienie niektórych sprawdzianów pisemnych indywidualnym sprawdzianem ustnym.
10. W sporadycznych przypadkach pozwolić na korzystanie z kalkulatora na lekcjach matematyki, fizyki czy chemii.
11. Uczyć radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
12. Współpracować z rodzicami w zakresie planowania prac domowych, ujednolicenia metod postępowania lub ułożenia harmonogramu dnia.

Długotrwałe niepowodzenia szkolne stają się czynnikiem patogennym, wywołującym zaburzenia osobowości, sprzyjają przyjmowaniu postawy niechętnej wobec szkoły i nauki. Natomiast odpowiednie zorganizowanie zajęć reedukacyjnych, zastosowanie właściwych metod i technik pracy oraz otoczenie dziecka opieką, daje mu szansę osiągnięcia sukcesu.
Bibliografia:

1. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991
2. Bogdanowicz M., O dysleksji, czyli specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, Lublin 1994
3. Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1975
4. Tarkowska I., Przyczyny trudności w nauce czytania i pisania ..., Życie Szkoły, 1985/12
5. Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987
6. Kujawa E., Kurzyna M., Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu..., Warszawa 1994
7. Oprac. zbiorowe pod kierunkiem Czabaj R., Wskazania do pracy z uczniem dyslektycznym w szkole, PP-P w Gdańsku

http://www.sp12tczew.hg.pl/pracownicy/hillar.html
"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, aż znajduje się taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on to robi." /Albert Einstein/

Inka

Posty: 5


Rejestracja:
13-04-2007 23:01

Lokalizacja: Bydgoszcz

Post 19-04-2007 22:50

Kochani, czytam tu o tej nieszczęsnej dysortografii i oczom nie daje wiary. Mianowicie w zeszłym roku złożylam do PPP wniosek o zbadanie mojego 13-nasto latka pod tym kontem. Doznalam szoku gdy po badaniach spotkalam się z Pania Psycholog, ktora poinformowała mnie, że moje "cudowne" dziecie nie kwalifikuje się do grupy dyslektycznej, gdyż zabrakło mu 10-ciu pnk. do poziomu przeciętnego i 10-ciu do grupy z lekkim niedorozwojem. ???
Szymka zeszyty są hebrajskimi notatkami, kiedy dyktuję mu jakieś wypracowanie ( bo tak szybciej), nie podpowiadam jakie "u" czy "ż" ma wpisać, sam najpierw musi podać prawidłową odp., kiedy mówię koniec zdania, pytam co należy wpisać i po chaśle " nowe zdanie" odpowiada -"duża literka", po zakończeniu dziela zaglądam w zeszyt i ogarnia mnie rozpacz!!! Duże litery"bywają" wszędzie, lecz nie koniecznie na początku zdania, o "ż", "u" itp. nie wspomnę, a linijki w zeszycie nie istnieją!!! ( nosi okulary, więc widzi poprawnie ).
Więc powiedzcie, dysortografia czy spychoterapia???!!!
Nie mam już sił, a od września gimnazjum!!!
Jestem pewnie naiwna, ale nadal skladam wnioski do tej samej Poradni, obecny wnioskuje o wydanie Orzeczenia o potrzebie nauki w gimnazjum integracyjnym, lecz nauczona doświadczeniami nie oczekuję pozytywnej odp.
Pozdrawiam

iwpal

Awatar użytkownika

Dama/Kawaler Srebrnego Orderu ADHD

Posty: 64


Rejestracja:
27-05-2005 07:13

Lokalizacja: Poznań

Post 20-04-2007 21:51

no i to jest problem, gdyż jezeli nie mieści sie w grupie "przeciętnych", to wszelkie problemy typu "dys" kładzione sa na karb obniżenia możliwości poznawczych i traktowane jako dobrodziejstwo inwentarza, ale tak naprawde, co poradnia, to obyczaje...
Pozdrawiam
IwonaP.
nie mam ADHD, ale za to jestem psychologiem

Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz.

Maja

Awatar użytkownika

Pszczółka

Posty: 2619


Rejestracja:
01-02-2007 19:54

Post 28-07-2009 10:20

Skala ryzyka dysleksji prof.Marty Bogdanowicz -test dla dzieci sześcioletnich.

http://serwisy.gazeta.pl/edukacja/1,52303,1186646.html

aga S

Awatar użytkownika

Dama/Kawaler Brylantowego Orderu ADHD

Posty: 288


Rejestracja:
13-04-2009 19:50

Lokalizacja: pomorze

Post 19-09-2009 19:31

im dłużej chodzę po róźnych specjalistach a synem tym jestem głupsza! Ciągam go od zerówki, a teraz jest już w gimnazjum i dopiero w te wakacje "wybadano" u niego dysleksje w postaci dysgrafii i dysortografii. Jestem zaskoczona :shock: Co do dysgrafii to się mogę zgodzic ,ale co to ortografii to mam wątpliwości.
U mnie wciąż jest coś na odwrót .Jedni chcą mieć na papierku, że ich dziecko ma dysortografię, a inni są zdziwieni :? Sama nie wiem co o tym myśleć. Czy dysortografii można się nabawić w przeciągu kilku miesięcy ? nie sądzę .W podstawówce nie był orłem a ortografii ,ale teraz to już jest ! Robi błędy takie jak pisali moi poprzednicy, ale wcześnie to było w normie. Potrafi zrobić błąd w swoim imieniu - Jakób !
Tak czy inaczej papierek mam .
syn Jakub 14,5 - zaburzenia zachowania i emocji F 92.9 ,padaczka - wyłączenia, ADHD z cechami ZA

Wróć do Dysleksja i inne dys...



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.